Промиват ни мозъка, за да им купуваме лекарствата: 1

Промиват ни мозъка, за да им купуваме лекарствата: 1

 

 

Преди известно време италианската журналистка Кяра Палмерини, публикува в изданието “Панорама” любопитна статия. Под заглавието “Измислени болести” тя разказваше за технологията на превръщането на здрави хора в пациенти. Прилагат я фармацевтични компании, за да продават все повече и повече лекарства. Сред любимите трикове на наети от тях маркетингови специалисти са измисляне на нови синдроми, разглеждане на рискови фактори като патология, оценяване на възрастни изменения като най-сериозни нарушения и др.

Ако се вярва на тези манипулатори, то всеки от нас има поне 20 заболявания. И, естествено, за тяхното лечение трябва да купуваме нови и нови лекарства.
Технологията за промиване на мозъците ни днес е доведена до съвършенство. Лекари, учени, маркетолози “доказват” появата на опасни и непознати доскоро заболявания. А после настойчиво препоръчват единственото ни спасение: лекарствата на техните клиенти.

Представители на фармацевтични компании финансират различни научни конгреси, семинари, симпозиуми в областта на здравеопазването. Това им позволява да определят водещи теми на тях, да осигуряват авторитетни лектори. Няма медик, който да не желае да ги посещава, защото очаква на тях да получи полезна информация. И в повечето случаи той наистина я получава, но заедно с това и твърде изгодни за компаниите препоръки.


И според изданието “Публична библиотека за медицинска наука” маркетолози, наети от производители на лекарства систематично измислят болести, за да продават тяхната продукция. На публиката се предлагат истории за нереални болести, преувеличава се сериозността на леки неразположения, за да се всява паника сред населението. И в резултат – хората да хукнат към аптеките.


Дейвид Хенри от Университета Нюкасл в Австралия и австралийския журналист Рей Мойнихен отбелязват, че такива състояния като синдром на дефицит на внимание и хиперактивност, синдром на “неспокойните крака”, се рекламират точно от компании, които се стремят да продават повече лекарства.
Разпространеността на женската сексуална дисфункция е силно преувеличена, заради една единствена причина – създаване на нов пазар на лекарства.

Симптоми на менопаузата, се подлагат на изключителна “медикаментизация” – за тях се предлагат нови и нови лекарства, докато става дума за един естествен етап от живота на жената.
Обикновената стеснителност се определя като разстройство от социална тревожност и се предлага лечението и с антидепресанти.


Раздразненият стомах се дефинира като твърде сериозно заболяване, което изисква медикаментозно лечение, докато става дума за несъществен проблем.
Остеопорозата, чиито симптоми са изтъняване на костите, се изобразява като болест, макар в действителност тя да е фактор, който увеличава риска от счупвания.


Виаграта се представя не само като средство за лечение на реални проблеми с ерекцията, но най-вече като препарата, който подобрява качеството на живота.
Експерти на авторитетната международна организация за защита правата на потребителите Consumers International стигнаха до извода, че европейските фармацевтични компании изразходват два пъти повече пари за промиване на мозъци, отколкото за научни изследвания. Става дума за суми от над 60 милиарда долара за реклама на медицински препарати само в Европа!

Производителите убеждават потенциалните си купувачи в това, че те страдат от някакво заболяване. Под влияние на манипулатори все по-често и здрави хора сами търсят лекари да им изпишат препарати, които в действителност не са им нужни.
Според Consumers International, фармацевтичните фирми редовно подкупват лекари и неправилно интерпретират резултатите от клинически изпитания на препарати.

Сред много използваните методи за манипулиране на обществеността е и организирането на конференции по отделни заболявания. Спонсорската подкрепа на фармацевтичните гиганти не се афишира. Британския “Гардиан” писа за фирмата АстраЗенека, която е организирала конференция по маниакално-депресивна психоза. На поканени в нея лекари фирмата е заплатила самолетните билети и нощувките в луксозен хотел на френската Ривиера.

Във Великобритания фармацевтичния гигант Pfizer, производител на виагра, спонсорира щедро кампания на асоциации, които подпомагат мъже, страдащи от импотенция.
Американската неправителствена организация New Jersey Public Research Group в свое проучване направи извода, че фармацевтичните компании често преувеличават действието на лекарствата, недооценяват риска, свързан с тяхното приемане и разширяват неправомерно списъка на показания.

Според нейни експерти значителна част от рекламата им съдържа неправилна информация за риска, свързан с приемането на препарата. Освен това фармацевтичните компании често скриват отрицателните резултати на клиничните изследвания или предоставят неверни данни.