Само ти и вятъра в косите

Само ти и вятъра в косите

 

На 8 февруари 1883 година в град Трещ (Моравия, по това време тя е в състава на Австро-Унгарската империя) се ражда Йозеф Шумпетер. За непродължителния си престой на нашата планета (умира на 8 януари 1950 г.), той става един от основоположниците на Австрийската икономическа школа, министър на финансите на Австрия, професор в Бонския университет и Харвардския университет в Кеймбридж (САЩ). Но преди всичко съумява да направи едни от най-интересните изследвания в областта на предприемачеството и креативността, които и днес привличат вниманието на немалко хора от цял свят.


В своята книга „Капитализъм, социализъм и демокрация“ (излязла през 1942 г.) Йозеф създава теорията за „съзидателното разрушение”. За него креативността е акт на творческа разруха. Предприемачът е човек, който отхвърля рутинни подходи, тъй като е устремен към нововъведения. И защото е уверен в силите си и не се страхува да рискува, той успява.
Доказателства за правдивостта на съжденията на този забележителен изследовател, днес намираме в най-различни области. Пример за това ни дава и дизайнерския отдел на мотоциклетното поделение на BMW. Хората в него, под ръководството на Едгар Хайнрих, определено са личности, които мислят не просто мащабно, а вдъхновено и в далечни перспективи. Така те са в състояние да предлагат необичайни, но ефективни решения от утрешния ден.


За честването на стогодишния юбилей на BMW (компанията е създадена през 1916 г.), тези хора разработиха мотоциклета на “следващите 100 години” (BMW Motorrad VISION NEXT 100). Той няма как да не впечатли всеки, който го е зърнал – с необичайния си и изящен вид той сякаш е дошъл от бъдещето.
Но BMW Motorrad VISION NEXT 100 е носител и на уникални технологични решения. Единственият механичен орган за управление в него е ръчката за подаване на газ.
Нестандартна хидроскопична система не позволява на мотоциклета да падне, дори и когато е в покой. Той пази човека, седнал на него при всякакви обстоятелства, благодарение на съвършеното си устройство за баланс.


Множество системи за сигурност се грижат за живота на собственика му – мотоциклета е безопасен и затова човека на него няма да има нужда от шлем. При необходимост изкуствения интелект ще включи системите за активна сигурност.
Компютърният асистент Digital Companion предоставя на водача цялата нужна му информация. Сензори и датчици анализират околната среда и трафика и извеждат данни на специален дигитален визьор. Той заменя огледалата за задно виждане и традиционното табло с прибори. Менютата се управляват с движение на очите: поглед нагоре показва, какво се случва отзад, а поглед надолу – списъка с команди. Ако мотоциклетиста погледне направо в далечината, очилата ще му покажат карта на местността с избрания маршрут.


Заедно с машината клиента получава и умен костюм, в който са разположени различни сензори. Ръцете и краката му ще усещат вибрирания при наближаване на завой. Технологичната дреха се самонадува, за да стяга торса и врата при висока скорост. Костюмът следи честотата на пулса на човека, а в зависимост от времето автоматично ще нагрява или охлажда тялото му.
Под седалката са скрити плоски акумулатори, там е поместен и багажника, който се открива с жестове.
Рамката и джантите са направени изцяло от въглеродни нишки. Външните пластини на електродвигателя от полиран алуминий, се показват само по време на движение. Тяхната задача е да подобряват аеродинамиката и да защитават краката на мотоциклетиста от вятъра. А при паркиране те се събират и машината става компактна.

Рисунката на протектора на гумите се променя от типа на пътното покритие и скоростта на движение.


Изкуственият интелект позволява да се постигне пълна хармония на пътуването между човека, мотоциклета и околната среда. Мотоциклетистът може да програмира пътя, по който иска да мине – по-кратък или по-дълъг, обикновен или живописен. И да подбере съобразно него и музиката, която ще слуша докато пътува.
Дизайнерите са се постарали пропорциите между ключовите възли на мотоциклета, да съответстват на тези на първата машина на компанията, появила се през 1923 година – BMW R32. Те са убедени, че тяхното двуколесно превозно средство го чака добро бъдеще и заради проблемите със свръхнатовареността по пътищата. Затова са се стремяли BMW Motorrad VISION NEXT 100 да бъде компактен и да използва екологично гориво – в случая електричество.
Необичайните решения на тези креативни личности ни показват, как могат да се осигурят аналогови усещания в една цифрова епоха.
И да се зарадват много хора, които обичат този свят – на мотоциклетите и вятъра в косите.