След три вече ще е късно: 2 част

След три вече ще е късно: 2 част

5.
Когато Белла навършила две годинки и седем месеца, родителите и решили да пробват и с китайски език. И отново момиченцето реагирало с огромен интерес. Три месеца по-късно в чуждоезиковото и обучение се появил испанския. Когато Белла навършила 3 години и 2 месеца добавили немски, а два месеца след това и арабски език. Белла се заинтересовала от него, когато случайно видяла анимационен филм на арабски. Юлия разказва, че всеки нов език Белла посреща с неописуема радост – също, като че ли си е намерила нов приятел.


6.
Белла се занимава с учителите си по езици всеки ден по няколко часа. Всеки месец се поставя ударението на конкретен език и той се изучава по пет часа в седмицата, докато на другите се отделя по-малко внимание (по 2-3 часа в седмицата). Всички занятия са по метода на “потапянето” – разговаря се само на чуждия език, без превод на руски, като учителите задължително са чужденци. Абсолютно всички занятия са в игрова форма – Белла играе с учителите си на кукли, строи пирамиди или отиват на разходка. Но през цялото време те си говорят само на чуждия език.

7.
Уроците по чужди езици са много раздвижени, защото Юлия и Евгений се стремят да съчетават изучаването на езици с други дейности. Затова Белла е записана в театрален кръжок, където занятията са на английски. На фигурното пързаляне с кънки, което тренира момиченцето, се говори само на немски. Белла много обича да рисува и учителя и по рисуване е французин. Това позволява всестранно да се развиват способностите на детето.


8.
Белла не е принуждавана да седи на маса с учебници – тя тича в парка, разхожда се, разглежда и чете детски книжки с картинки, играе на криеница… Но прави всичко това на различни езици – тя се среща и си играе с нейни връстници, които също като нея са в мултиезична среда. Чужденците, които се занимават с нея, посещават зоопарка, различни атракциони, общуват си с нея. Те не просто я учат на думи и фрази, но разговарят с Белла по теми от история, устройството на света, космоса и много други теми, които избират от детски енциклопедии. Ученето е игра, играта е учене.


9.
Когато я питат, кой от от овладяните от нея езици най-много харесва, Белла отговаря: руския и арабския. Причината за избора й точно на този чужд език, е простичка – тя много обича учителката си по арабски.
По време на екскурзия във Франция на една детска площадка Белла срещнала деца от Италия, които са говорили на италиански и сега иска да изучава и този език.


10.
Юлия и Евгений са ангажирали чужденци, които посещават дома им и си играят с Белла, четат заедно книжки, съвместно рисуват, разхождат се, но си общуват с нея само на родния си език. Юлия знае: за дете, което от раждането си е свикнало с двуезична реч, няма нищо странно в това, че на различни езици една и съща дума звучи нееднакво. И затова Белла възприема всеки нов език напълно естествено. Като всяко друго дете тя много играе, забавлява се, рисува… Но върши всичко това на различни езици.


11.
Майката Юлия е убедена, че ранното изучаване на чужди езици позитивно се отразява на интелекта на детето като цяло. Когато то активира невроните си, за да построи правилна фраза на арабски например, а след това да я трансформира на английски, то това е великолепна гимнастика за мозъка му. А особено полезно е да се изучават езици от различни езикови групи. И затова тя се стреми да избира коренно различни езици – в “комплекта” на Белла само испанския и френския се отнасят към една езикова група.


12.
Юлия ни съветва: започнете занятията с детето веднага след раждането му и те трябва да се всеки ден, но задължително да са във вид на игра, защото детето е много малко. В речника на Белла няма думата “да се занимаваме” – има израза “да си поиграем”.
Много е важно чуждият език да се преподава от човек, за който той е роден език. Детето не трябва да се насилва, да се заставя да прави нещо. Просто трябва да му се предлага нова информация. И ако тя за него е интересна, то я приема с удоволствие, то трябва да се продължи с подаването и. Белла няма никакъв интерес към математиката и затова Юлия не и оказва натиск да я изучава. И, естествено, детето трябва да има достатъчно време за отдих, да се разтоварва, да общува с връстници.

Социологически проучвания сочат, че в родното средностатистическо семейство родителите отделят за общуване с детето си не повече от 15 минути на ден. Но на телевизора или компютъра си посвещават не по-малко от 4 часа от свободното си време.
А би трябвало да е точно обратното. Историята на Белла ни убеждава, колко е важно да не се пропиляват най-ранните години на детето. Родителите й – Юлия и Евгений, ни показват как трябва да се отнасяш към родното си дете – с много обич, всеотдайност и стремеж да формираш в него качества, които ще му осигурят успешно и щастливо бъдеще. Белла расте в среда, изпълнена с любов, внимание, жизнерадост и подкрепа и затова постига невероятни успехи в развитието си.


Юлия споделя пред журналисти:
– Белла има дарба към езици, но тя съвсем не е гений. Всяко дете може да постигне нелоши резултати, ако към него се намери правилен подход. Ние общуваме с хора, които също като нас се занимават с ранното развитие на своите деца. И техните деца знаят вече по 4-5 езика. В нашата среда това не прави особено впечатление на никого.
Белла е открито, активно, общително дете. А благодарение на своите родители тя е и изключително ерудирана за своите четири годинки. И много, много креативна.

В заключение ви предлагам и видеото от финалното участие на Белла в шоу-програмата “Удивителни хора”. В него момиченцето чете приказка на седем езика. Тези кадри събраха над 4 милиона зрители в YouTube и продължават да привличат нова публика.