Искате ли да печелите, предложете им зрелища

Искате ли да печелите, предложете им зрелища

https://tolknews.ru/uploads/news/main_imgs/20522_600x400.jpg

Името Джан Йимин вероятно на повечето хора не казва нищо. Но основаната от него технологична компания ByteDance създава продукти, с които вече опъва нервите на собственици на социални мрежи, като Facebook, YouTube, Instagram… А целта, която си е поставил Джан – да завоюва света, както това вече направи Google, най-вероятно ще се сбъдне. Защото той е намерил и „рецептата“ това да се случи: бъди отговорен, върши повече неща и ги прави добре, трупай опит.

Джан е поредно доказателство за феноменалното темпо, с което Китай превзема върхове в различни области на живота – от икономиката до високите технологии. Роден е в китайската провинция Фуджиан през 1983 г., в семейство на държавни чиновници. Учи микроелектроника и програмиране в националният изследователски университет Нанкай, който тази година има юбилей – навършва се век от основаването му. Там се запознава и със своята бъдеща съпруга. Като студент припечелва от създаване на сайтове и отстраняване на грешки във вече направени. След дипломирането си започва работа като програмист във фирмата за онлайн резервации Kuxun. Там научава много за изкуството на продажбите, което по-късно използва в собствения си бизнес. Известно време работи и в Microsoft. А през 2012 г. се появява неговата фирма ByteDance. Днес тя е най-скъпата стартираща компания в света! Пазарната и оценка е над 75 милиарда долара, докато на Uber е 72 милиарда, а на Space Х – 21,5 милиарда долара.

https://media.newyorker.com/photos/5ad7c3b380befa7611f86472/16:9/w_1200,h_630,c_limit/Fan-Chinese-Censorship.jpg

През 2012 г. в ByteDance се създава агрегатора за новини Toutiao, който получава  оценка за един от най-иновативните продукти в света. Изкуственият интелект на Toutiao се самообучава за навиците на всеки конкретен потребител, а после сам избира и му предлага материали, които го интересуват.  Пет години по-късно след появата му, неговата пазарна цена надхвърля 20 милиарда долара. Toutiao изпраща Джан, който света все още не познава, на 40-то място в една от най-престижните класации за водещи бизнесмени в света до 40 години – тази на списание Fortune.

В края на 2016 г. ByteDance пуска в Китай музикалната видеоплатформа Douyin. Две години преди това двама млади китайци – Алекс Джоу и Лю Янг създават музикалната платформа Musical.ly. На нея може да се записват и споделят с други потребители кратки видеоклипове. Те правят там най-вече т.н.  липсинг  (от англ. lip sync – синхронизация на устните, които се откриват под музиката на известни изпълнители). Musical.ly става невероятно популярна сред тинейджъри и скоро привлича над 100 милиона фена. През 2017 г. ByteDance я купува, като заплаща за нея около един милиард долара. Година по-късно потребителите на Douyin надхвърлят 100 милиона души.

През септември 2017 г. в Индонезия се появява копието на Douyin, предназначено да завладее света: ТикТок. А една година по-късно изследователската компания за приложения Sensor Tower съобщава сензационна новина: за първи път ТикТок надминава в САЩ по критерия „изтегляния“ утвърдени социални мрежи, като Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube. И не само в тази страна: ТикТок става най-популярната социална мрежа и в света – изтеглена е над един милиард пъти!

ТикТок се превърна в най-бързо развиващото се приложение за кратки видеа на планетата. То предлага на потребителите да записват  неголеми видеа – до 60 секунди, като им предоставя възможности да поставят на тях музика, различни ефекти, маски, да записват дуети, AR-обекти, липсинг… ТикТок разполага с огромна база от музикални композиции, с фрази и диалози от филми и сериали, звуци на животни и пр., които улесняват всеки, тръгнал да създава свое видео.

https://www.21cto.com/uploads/article/20190423/4d28d31e581c615b8448ee6bf0c0b1e4.jpg

Тази социална мрежа привлича най-вече деца и млади хора, защото предлага само танци, музика, забавления. На нея те танцуват, кривят се, пародират, показват всевъзможни глупости. Впрочем това дава основание на критици на ТикТок да я определят като мрежа за идиотизми на слабоумни. Там няма сериозни четива, за възприемането на които е нужна някаква що годе мисловна дейност. Но пък липсват също и новини, политика, грубата дезинформация, агресивната реклама… Има само това, по което  поколенията израстнали със смартфона, страшно си падат: зрелища!

Но трябва да се признае, че Джан е твърде взискателен към появата на нежелателно съдържание в ТикТок. Той планира да увеличи своя екип от модератори (хора, които преглеждат всеки ден хиляди клипове, за да премахват тези, които съдържат насилие, расизъм, омраза и пр.) в ByteDance от 6000 на 10000 души.

Успехът на ТикТок незабавно привлича към него всевъзможни звезди – от музиката до спорта. Започва да носи и отлични приходи – от продажба на виртуални подаръци, спонсорства, от т.н. продуктово позициониране. През ноември 2018 г. анализатори определяха приходите на Джан само от виртуални подаръци на над 50 милиона долара.

ТикТок стимулира феновете си да раждат нови идеи за чалънджи (от англ. challenge – предизвикателство): потребител прави нещо пред видеокамера и после предлага на други да го повторят. Това е ефективен способ за скрита реклама, като за целта се привличат т.н. инфлуенсъри – популярни блогъри и влогъри. От тази техника вече се възползва  Кока Кола например, която предложи на тиктокери (така наричат активните ползватели на тази мрежа),  да заснемат забавни клипчета с бутилка от напитката.

Невероятният успех на Джан с неговия ТикТок накара корпорация като Facebook и тя да се опита да се настани на този пазар. Но проектът и с Lasso – нейният  аналог на ТикТок, се провали.

https://2.bp.blogspot.com/-3M5yKVTlSXM/Wy47Fs2oxZI/AAAAAAAAFvA/J5lIIj1TLmwePKgA7dSpnTzFlmEAUEbWACLcBGAs/w1200-h630-p-k-no-nu/Photo%2B1_Talent%2Bng%2BPilipino%2Bwinners.jpg

Ювенал е знаменит римски поет сатирик, който преди 2000 години ни е подарил и сентенцията за хляба и зрелищата. Оттогава до днес тя не просто е крилата фраза, а се е превърнала и в ефективна техника за манипулиране на тълпата и за прибиране на парите и.

Но най-пълно потенциалът на зрелищата се разкри днес, в епохата на смартфона, компютъра и интернет. Майсторлъкът да печелиш днес е и в това: да го направиш безумно, безсмислено, много тъпо. Тогава и феновете ти ще растат непрекъснато – стотици, хиляди, милиони… Рекламодателите сами ще те търсят и ще ти предлагат оферти, на които няма да можеш да откажеш. Социалните мрежи превръщат дори невръстни хлапета в милионери, само защото те са се сетили да предложат на другите пълни глупости.

ТикТок дава това и стремително завладява планетата: всеки ден в тази социална мрежа са над 800 милиона души от около 160 държави. Преведен е на 75 езика. А най-интересното е, че сред потребителите расте и относителният дял на хората  от 24 до 30 г. – те са вече около от 40 на сто тях. 

ТикТок  допринесе Джан Йимин, който днес е на 35 години, да се превърне в  един от най-богатите хора на планетата. Той е на 13-то място по богатство  в Китай и е на 70-то място в класацията на най-богатите хора на Forbs. Само през 2018 г. Джан спечели някакви си 12 милиарда долара и общото му богатство надхвърли 16,2 милиарда долара.

Вероятно, защото съм доста отдалечен от тинейджърската си възраст си мисля, че е тъжно все пак, ако човек научава за истинските неща в живота най-вече от глупави, лесно смилаеми клипчета. Особено, ако вече си достигнал 30-те си години – това е необоримо доказателство най-малко за твоята инфантилност. На този фон влаганите  колосални ресурси за развитие на изкуствен интелект изглеждат напълно приемливо – та все пак нещо трябва да компенсира ясно очертаващата се тенденция от недостиг в бъдеще на естествен разум.

Но иначе, ако ви занимава въпроса как хората правят бързо пари, то вече знаете един от най-сигурните начини: просто предложете на другите  зрелища.

Може и без хляба.