Тайните за правенето на пари, на които не ни учат: 3 част

Тайните за правенето на пари, на които не ни учат: 3 част

Това чудо – капитализма, е тъпкано с парадокси! Тази система не само възпроизвежда всекидневно милиони просяци, но страшно много се нуждае от предприемчиви личности – те са нейния двигател. Няма ли ги и капитализма загива. Изводът сам се налага: ако не искаш да си сред едва оцеляващите, премини в групата на креативните! Щом си достатъчно амбициозен, целеустремен и формираш у себе си необходимите качества, ще се научиш да виждаш пазарните възможности около себе си и да се възползваш от тях. След като нямаш възможност да промениш системата, то никой не ти пречи да се реализираш на сцената на собствения си живот. Винаги, ако поискаш, ще намериш шансове за личен успех, безброй благоприятни възможности, за да си осигуриш желания стандарт.
Много обичам да чета дзен-притчи – в тях има невероятна мъдрост и прагматизъм. Като тази например. Великият японски войн – Нобунага, решил да атакува своя противник, нищо че бил десет пъти по-многоброен от неговите хора. Той знаел, че ще победи, но войниците му се съмнявали.
Както вървяли към полесражението, той спрял пред синтоистко светилище и казал на своите хора:
– След като посетя светинята, аз ще хвърля монета. Ако се падне тура – ще победим, ако е ези – ще загубим. Съдбата ни държи изкъсо.
Нобунага влязъл в светилището и мълчаливо се помолил. Щом излязъл хвърлил монетата. Паднала се тура. Неговите войници с такава ярост се хвърлили в боя, че бързо и лесно спечелили битката.
– Нищо не може да измени съдбата – казал му неговият слуга след сражението.
– Разбира се, че не – отговорил Нобунага и му показал монетата. И на двете и страни имало тура.


Вероятно не е случайно, че повечето от богатите твърдят искрено: за да успее човек преди всичко трябва да пренастрои мисленето си. Ако сам не си го моделираш и не го насочиш към успеха, няма и как да го достигнеш. Да измислиш как да мислиш означава още да престанеш да се възприемаш като винаги губещ и да се научиш да мислиш като победител. Правенето на пари е като правенето на война. Ако ние отиваме на бой за да умрем, то няма да спечелим. Трябва да сме готови да победим и тогава ще победим. Ако повярваме, че сме в състояние да излезем от омагьосания кръг на финансовата безизходица, непременно ще се измъкнем. Но, ако непрекъснато се раздираме от съмнения, ако виждаме навсякъде само препятствия, но не и възможности, които се очертават, то сме обречени на неуспех.
Когато запитали Алберт Айнщайн, кое му е помогнало най-много при създаването на теорията на относителността, той отговорил: “Да измисля как да мисля по проблема”. И тази максима е верна не защото е изречена от гений, а защото е самата истина.
Правенето на пари е невъзможно, ако човек блокира въображението си. Когато това се случи няма развитие. А то се скрива винаги, когато престанем да мислим. Публична тайна е, че огромната част от човечеството точно това прави – не мисли. Тази социална група до такава степен е пропита от болестотворните микроби на потребителската култура, че ако има нещо най-много да мрази, то е да мисли.


Направете си един експеримент – попитайте свои познати, дали може да направят пари от четки за зъби. Убеден съм, че те с тревога ще ви попитат, какво не ви е наред – хората са свикнали с този атрибут за освежаване на челюстта си и не могат да допуснат, че може да се създаде нещо ново в тази област.
Но човекът, измислил как да мисли знае, че граници в изобретателността не съществуват. И затова един ден потребителите с изумление установяват, че вече могат да си купят екологична зъбна четка (дръжката и е от растителни материали – лен, дървесина, зърно, които се разлагат от бактерии), музикална зъбна четка (в нея е вграден микрочип, който ще изсвирва двеминутни мелодии по ваш избор), йонизирана зъбна четка (тя работи на базата на взаимодействието на разнополярни заряди), четка с две глави (позволява да се чистят зъбите от три страни едновременно), четка за зъби за пътешественици (тя е обединена с паста за зъби), четка за малки непослушници (във формата на автомобил е), избелваща четка за зъби (има две камери, напълнени с водороден прекис и активиращо вещество) и т.н.
Да поемеш към забогатяването изисква преди всичко да преустроиш мисленето си, да го освободиш от стереотипи, баналности, рутина… Тези, които са започнали от нулата и са постигнали своята финансова независимост, ги обединява и способността им да намират възможности там, където другите виждат единствено проблеми.
Днес различни изследователи с тревога отбелязват, че нивото на интелигентност стремително спада на планетата. При това любопитното е, че тъпотата расте с такова темпо, с което расте привързаността към лаптопи, мобилни телефони и интернет. Японско проучване установи: хората оглупяват, точно защото все повече разчитат на преносими устройства и компютри и по тази причина не натоварват достатъчно интензивно мозъка си. Тези, които са над 40 години, имат много по-добра памет в сравнение с поколенията, които са под 20 г. Една от основните причини за това е, че последните са израснали с удобствата на компютрите и преносимите устройства.


Комисията по образование на Ирландия стигна до извода, че използването на SMS крайно негативно се отразява на грамотността на учениците. Те все по-често допускат граматически и пунктуационни грешки. Тъй като тези съобщения силно се отличават от фонетиката на устната реч, у учениците се забелязва намаляване на словесния им запас, те все по-често използват опростени жаргонни езикови конструкции.
А британският ми колега – проф. Тата Брабазон от университeта Брайтън твърди, че търсачката на “Гугъл” лишава младите хора от любопитство и способност да бъдат критични към поднасяната информация. Според нея интернет дава прости отговори на сложни въпроси. Последицата от това е, че учениците и студентите не могат да разберат дали отговорите се явяват сериозни научни работи или са базирани на повърхностни идеи и дилетантски заключения.


Ако си мислите, че ситуацията у нас е по-различна, значи сте непоправими оптимисти. Горчивата истина е, че тя е далеч по-тъжна. Целта, която си поставиха управляващите на т.н. преход – да превърнат новите поколения в тъпоглави потребители, е напълно постигната: днешните наши млади съграждани знаят три пъти по-малко от по-възрастните генерации в страната. И има си хас да знаят след като над 40 на сто от младежите в България до 19 години смятат четенето за пълна отживелица, а над 60 на сто от тях изобщо не четат книги.
Резултатът? Съдете сами – на въпроса между кои държави е водена Втората световна война над 60 на сто от родните дечурлига категорично заявяват: между САЩ и Русия! Повече от 40 на сто от 7-годишните малчугани не знаят абсолютно нищо за бащата на еволюцията Чарлз Дарвин. Но така му се пада, защото вместо да си губи времето да търси отговор на въпроса за произхода на човека, да се беше понапрегнал и поне един хит да създаде! Като Азис например – над 70 на сто знаят не само, кой е той, но дори познават цялото му родословно дърво!
Не мога да се сдържа и да не прибавя тук малко бисери от кандидат-студентски писания: „Бойчо Огнянов прави пиар на въстанието“; „Хаджи Димитър е гей, защото при толкова самодиви пита за Караджата“; „Каблешков написал кървавото писмо, защото освен химикал нямал и интернет“; “В потурите на Бай Ганьо се крие най-голямото му богатство”; “Ботев слязъл от Балкана с шмайзер в ръка”; “Луната е обитаема, защото там свети”; “Между летящите млекопитаещи ще споменем прилепа и стюардесата”; “Българската армия се състояла предимно от коне”; “България при Кубрат се простирала между Черно, Балтийско море и Северния ледовит океан, на изток стигала до Хималаите, където осъществявали връзка с японците на китайска територия”; “Кирил и Методий били братя близнаци, но от различни майки. Единия измислил буквите, а другия цифрите”. И т.н.
Сега сещате ли се защо няма нищо по-вредно от това да се водиш по масовите нагласи при определяне на собствената си жизнена стратегия – ами това си е директния път към тоталния провал!