Тайните за правенето на пари, на които не ни учат: 7 част

Тайните за правенето на пари, на които не ни учат: 7 част

Любопитното е, че дори не е нужно да се измъчваме, за да измислим уникалната идея. Можем да вземем вече работеща, да я усъвършенстваме и да я предложим на пазара. Томас Едисон е казвал, че идеята трябва да бъде оригинална само по отношение на приложението й към проблема, над който работим. И не само го е казал, но и го е доказвал с личната си практика.
Да вземем обикновената лопата – инструмент, който ни съпровожда през целия ни живот. С лопатка ние си играем като невръстни дечица, с нея копаем градинките си, пак с лопата затрупват и ковчега ни, когато дойде неизбежния край на присъствието ни в този прекрасен откачен свят. В умели ръце лопатата е измерителен инструмент (стандартната лопата е точно 110 см), но е и страховито хладно оръжие.
Ама сега да не останете с впечатление, че от лопата пари не могат да се правят. Нищо подобно! Тя се оказа един от многофункционалните инструменти, който продължава успешно да се развива. Находчиви люде неуморно се трудят не просто да сътворят лопата, която няма да ни подари мазоли и да ни изсмуче силите, но да жадуваме да я сграбчиме и да не я изпускаме. И така правят парите си:


– на пазара се появи специална суперлека и суперздрава лопата за откопаване на затрупани от сняг – изработена е от метал и полимери и тежи само 450 грама;
– експерти от Toolite Incorporated разработиха и успешно продават лопата-решето;
– за да не изостанат по-назад хората на InSTEP създадоха сгъваема прозрачна лопата от поликарбонат. Известно е, че това е материал с изключително здрави свойства – прозрачен е като стъклото, но превишава неговата здравина повече от 250 пъти! При това съхранява свойте оптични и механични свойства и при най-неблагоприятни външни условия;
– ако поискаме можем да се снабдим със специална хромирана ритуална лопата;
– в духа на новото ни време се появи и свръхтехнологична лопата – блутут-модул я свързва със смартфона ни.
Невъзможно е да се споменат всички щури идеи по отношение на лопатата – от лопата, поставена на ски до лопата с огледало за задно виждане. Според знаещи хора в света съществуват вече над 12000 разновидности на старата лопата. А това направо са си 12000 начина за правене на пари!
Няма начин да не сте хвърлили око поне веднъж на телевизионния “Биг брадър”. Както в около 80 страни, където това риалити-шоу се излъчва, така и у нас то събира огромен брой зрители. Те с нескриван кеф зяпат, как други хора ядат, мият се, спят, любят се, карат се и вършат какви ли не щуротии пред немигващите нито за миг телевизионни камери. И понеже действията на героите в риалити-шоуто общо взето са непредсказуеми, то при всяка възможност милиони зрители се вторачват в телевизорите си.


Лично аз се съмнявам, че холандеца Джон де Мол (роден е на 24.04.1955 г.) е сред тях. Той се занимавал с разни неща, общото между които е, че са в сферата на масовите комуникации. Известно време е водещ в радио “Нордзее”, после 5 години работи в държавния телевизионен канал TROS, а през 1979 г. създава и първата си продуцентска фирма. Но честно казано едва свързва двата края. През 1994 г. притиснат от паричния недоимък, решава да се обедини със свой приятел, който също има подобна на неговата фирма – Йоп ван ден Енде (роден е на 23.02.1942 г.). Така се ражда продуцентската компания “Ендемол ентъртеймънт”.
Звездният миг за Джон де Мол настъпва на 16 септември 1999 г., когато е премиерата на създаденото от него необичайно риалити-шоу: “Биг брадър”. Успехът му е невероятен – над две трети от населението на Холандия остава този ден залепено за телевизорите. Интересът не намалява и в следващите седмици, което светкавично привлича вниманието на спонсори и рекламодатели – те се надпреварват да инвестират в “Биг брадър”. Два месеца по-късно на панаира в Кан продуценти от цял свят бясно изкупуват правата за излъчването на шоуто в свойте страни. Само американската телекомпания CBS плаща на Джон и Йоп 20 милиона долара за първия сезон и по 15 милиона долара за всеки следващ. Цената на акциите на “Ендемол” на борсата скачат шест пъти!

Е, що да се чудим, че след броени месеци най-големият телеком в Испания и Латинска Америка – „Телефоника“, им брои 5,5 милиарда долара, за да купи придобилата вече световна слава “Ендемол”. Така идеята на Джон де Мол му донася чисти 1,3 милиарда долара и го изпраща на 321 място в тогавашния списък на най-богатите хора на планетата.
Защо се сетих за идеята на Джон де Мол? Защото в Русия взеха та направиха свой вариант на риалити-шоу, където участниците не се намират денонощно под прицела на камерата. Напротив – те могат да си ходят по домовете, в отпуск, да посещават университети и пр. За това им се плаща – по 25 долара на ден, обличат ги безплатно спонсори и пр. Но точно този проект стана едно от първите шоута, които Русия не внася, а изнася: Sony Pictures TV International купи от руската ТНТ правата да го излъчва за Латинска Америка и испаноезичните щати на Северна Америка. О, момчетата от Sony Pictures много добре са си направили сметката – в тези региони на света са изключително силно развити семейните ценности и риалити-шоу от подобен формат там винаги има успех.


Когато на Питър Джонсън, месар от Бъркънхед, му хрумва да създаде фирмата си Park Foods, доста негови познати са му се присмяли. Та никой от тях не очаквал идеята му – да основе клуб за семейства с ниски доходи, които срещу скромна месечна вноска да получават препълнена кошница за Коледа, да успее. Но точно с тази простичка идея Park Foods постепенно осигури работа на над 64000 агенти-пласьори. Всички те получават 10-25 на сто комисионна върху продадени подаръчни пакети. Park Foods днес доставя над 1,5 милиона кошници, които получателите започват да изплащат 45 седмици преди това. Полуспестовна каса, полупроизводител на храни, печалбите на Питър стремително растат. Започнал с коледни празници фирмата му Park Foods разшири спектъра на услугите си, като включи не само великденските празници, но и всякакви юбилеи, рождени дни и пр. Така с необичайното си хрумване Питър влезе в клуба на много богатите.
Джордж Бисел е първият човек, който се досеща да добива нефт вместо чрез шахтова експлоатация със сондиране. Нямате си представа, колко подигравки е търпял от съседите си, които с ръце в джобовете го зяпали как дупчи земята във фермата си в Пенсилвания. Но точно изобретената от него технология не само, че го направи един от най-богатите в света, но и даде възможност на същия този свят да си осигурява нефта бързо и евтино.