Тайните за правенето на пари, на които не ни учат: 9 част

Тайните за правенето на пари, на които не ни учат: 9 част

Страшно много хора се провалят в опитите си да правят пари само заради това, че са игнорирали реални човешки протребности. Но още по-парадоксалното е, че малцина са тези, които разбират, че на пазара винаги има място и за тяхната идея, стига тя по-новому да е ориентирана към конкретна човешка нужда.
Въображението откъдето и да го гледаме си е наистина неизчерпаемо. Когато това се съчетае с невероятните нюанси в човешките потребности, се открива пътя за правене на сериозни пари.
Един голям проблем вече и у нас са позатлъстелите хора. В САЩ, която се превърна в страна на дебелаците (такива са над 70 на сто от мъжете и 60 на сто от жените), годишно се харчат около 40 милиарда долара само за отслабване! Представяте ли си какъв пазар за всеки предприемчив човек, който се сети да измисли нещо за привеждане в приличен вид на търкалящите се човечета по американските улици!
А такива хора винаги се намират. Създават се почивни зони за всички онези, които се срамуват да покажат телесата си по бански, вероятно за да не плашат делфините. Произвеждат се все по-широки столове със специални дръжки за почиващите, на които те да закрепват лосионите си против слънце и гъбите за къпане така, че да могат да достигат до всяка точка на тялото си.


Но дебелаците се нуждаят от всички тези екстри не само по време на почивката си, а и във всекидневието. От бебешки столчета и рамки за врати до ковчези – всички те увеличават размерите си, а следователно растат и банковите сметки на находчиви производители.
Предпочитанията на пазара са невероятно динамични – това, което потребителите харесват днес утре вече го забравят. През 60-те години на миналия век американските купувачи предпочитаха огромния автомобил – да се возиш в него по онова време е било белег за висок социален статус. Днес, във времената на непрекъснат ръст на цените на бензина, на мода излизат малките автомобили. И това принуждава заводи, доскоро заливащи пазара с джипове и тем подобни автомобилни чудовища, да ги заменят с компактни и икономични коли. Другояче казано – възможностите за забогатяване непрекъснато нарастват, но трябва да сте наблюдателни.
Веднъж запитали знаменития Хенри Форд, какво ще направи, ако загуби своите милиони. Без да се колебае той незабавно отговорил: ще се сетя за някаква важна човешка потребност и ще направя така, че да дам по-евтини и по-ефективни услуги за удовлетворяването й, отколкото тези, които предлага някой друг. И само след пет години отново ще бъда милионер!
Затова, ако наистина ни занимава въпроса, как да умножим парите си, е добре да помним: трябва да познаваме човешките потребности и да разберем, коя точно от тях ние бихме могли да удовлетворим. Просто, но ефективно – знай от какво има нужда клиента и му го предложи на съответната цена и качество.


А ако той остане доволен, тогава няма начин да не спечелиш. Сервитьорката Гуен Бънлър толкова много впечатлила швейцарския банкер Ерих Сейгър с уменията си, че той и препоръчал на всяка цена да отвори свой собствен ресторант. Гуен се усмихнала и му обяснила, че това е невъзможно, защото са и нужни повече от милион долара, с които тя не разполага. Банкерът я погледнал много учудено, а после казал:
– Та само това ли? Ама няма никакви проблеми!
Няколко дни по-късно пред заведението, в което работело момичето, паркирал луксозен “Мерцедес”. От него слязъл елегантно облечен мъж, който запитал къде да намери Гуен. Двамата се срещнали. Оказало се, че мъжа е представител на банкера, когото тя обслужила неотдавна. Чекът, който той и донесъл от омаяния от услугите й Ерих, бил на сума 1,8 милиона долара – парите, необходими за бъдещия й ресторант. Банкерът просто направил изгодна инвестиция – той оценил таланта на Гуен да радва хората, следователно и бъдещия и ресторант нямало как да не се превърне в печеливш. Но така и дамата получила възможността да осъществи мечтата си за свое заведение.
Историята на бизнеса е пълна с примери, когато от безумни идеи, които всеки нормално мислещ човек ще отхвърли с нескривано отвращение, са се правели милиони. Винаги ще се намери някой чудак, който ще свърши нещата не така, както всички.
И точно той ще спечели.


Не зная дали ви говори нещо името Лоро Пиана. Но ако работата ви има отношение към света на модата, то няма начин да не сте го срещали. Защото никой в света не може да предложи на пазара толкова фина вълна освен Лоро. Затова и цената и е 357 пъти по-висока от тази на неговите конкуренти! Що толкова скъпо ли? Преценете сами: докато традиционната мериносова вълна е с нишка, дебела 20-21 микрона, то овцете на Лоро я създават с дебелина 11,8 микрона. А това си е почти коприна.
Как постига този най-фин продукт в света нашия приятел? Ами като подхожда необичайно към стадото си. Неговите овце са поставени в музикална среда – те всекидневно слушат избран репертоар от италиански арии. Лоро ги е разделил на малки групи и ги е поставил да живеят в истинска домашна среда, за да не се губи стереофоничния звук. Храната им също е специално подбрана. Неговите овце се стрижат само веднъж годишно, за да не се окосмят неестетично и под звуците на известно сопрано.
В резултат Лоро всяка година получава уникална вълна, от която се правят най-скъпите костюми на планетата. А самият той отдавна е влязъл в групата на много богатите.


Пари се правят от хора, които разсъждават различно за неща, за които другите мислят еднакво. Ако предложите на пазара продукт или услуга, които са идентични на тези, вече представени от вашите конкуренти, вероятността да не успеете е почти сигурна.
Какво правят хората в една кръчма например? Пият и се веселят, ще отговорите вие. Правилно, това търсят хората от Аляска до Каварна, когато влизат в някоя кръчма.
Но не така мисли Инго Айхер – собственик на ливерпулския пъб “Каледония”. След като преценил, колко много време клиенти прекарват в кръчмата му, той си казал, че е няма да е зле да съчетае приятното с полезното. И им предложил още една услуга – пране на дрехи. Сега е съвсем нормално хората да пристигат в “Каледония” с огромни пликове мръсно пране. А докато обръщат поредната халба бира, инсталираните в пъба перални изпират дрехите им. Новата услуга привлича все повече клиенти към тази кръчма.