Успяваш, ако не се страхуваш от неуспех: 2 част

Успяваш, ако не се страхуваш от неуспех: 2 част

Сара Блейкли е доказателство за това, че може да се започне от нулата и да се достигне върха. За съжаление начините, по които тя е успяла, не се изучават в университети. А би трябвало, защото уменията да правиш пари са необходими на всеки, за да постига целите си. Независимо какви са те – от грижи за здравето до образование на децата.
Но нищо не ни пречи да се вслушаме в съветите на Сара. Тя е великолепен лектор, с прекрасно чувство за хумор, която събира хиляди слушатели в своите публични изяви. Чест гост е в различни медии. А на Ютюб всеки, стига да не го мързи, може да научи детайли от нейната история на успеха. После да запретне ръкави и сам да започне да катери стълбата, водеща към финансовата независимост.


Ето някои от препоръките на Сара, които ще ни помогнат, ако искаме да сме успешни на сцената на живота си.
1.
Не се страхувайте, че нямате банкова сметка или разполагате с мизерна сума, когато започвате бизнеса си. Сара никога не е ползвала услуги на инвеститори. Спестяванията и са едва 5000 долара, когато стартира. Но много по-важно е, че тя има щура идея: да започне производство на бельо, което прави тялото на жената стройно. Работи в дома си, не плаща за офис, първоначално няма дори сайт. Тя сама създава прототипа, като отрязва чорапогащника си. Патентова идеята си, намира производител. Нейният приоритет е да създаде продукт, който е необходим на жената.


2.
Сара нямала никаква представа за производство на женско бельо, патенти, онлайн търговия… Но тя започнала да се самообразова, да се съветва с хора, които разбират от тези тънкости. Тя била ентусиазирана, пълна с енергия, уверена в това, с което се захваща. А това било най-важното.
3.
Сара нищо не разбирала и от нейминг – технологията за наименоване на продукти и организации. Но се заровила в речници и така попаднала на нужното и име на бельото. Първоначално и харесала думата Spank (шляпване). Но като посъбрала още информация узнала, че е добре името да е необичайно – така по-лесно се запомня. И се появила думичката Spanx.


4.
Сара доказва, че изобщо не са ти необходими пари за реклама и маркетинг – тя не е дала нито цент за подобни неща. Сама се захваща с популяризиране на продукта си.  В това и помага и натрупания опит от времето, когато била търговски агент и обикаляла от врата на врата, за да продава факс апарати. В много магазини се появяват огромни снимки на Сара преди и след като е обула шортите Spanx.
Без да е пиар-експерт тя се досеща и изпраща на много популярната телевизионна водеща Опра Уинфри подарък – комплект бельо Spanx. Опра е във възторг от ефекта на Spanx и разказва за неговите възможности в шоуто си. Небазавно към Сара започват да постъпват предложения от търговски вериги и магазини с искане да продават Spanx.


5.
Сара подчертава, ча ако желаем да създадем печеливш бизнес, трябва да сме много гъвкави. Добре е да имаме предварително подготвен план за действие, но проблемите трябва да решаваме според появата им. И така, както е най-добре за делото. А  когато си страстно погълнат от идеята, не е задължително да следваш стриктно предварителния план – просто се адаптирай към динамично променящите се реалности.
Сара си урежда среща с екип на знаменитата телевизионна водеща Опра Уинфри.

Прието е подобни срещи да са в офиса на предприемача. Но по това време Сара няма офис и затова импровизира. Тя кани телевизионните журналисти в дома си. Репортажът е заснет, а Сара и нейните продукти показани в едно от най-гледаните телевизионни шоута на САЩ. На следващия ден магазините буквално са били отнесени от дами, които неистово желаели да си купят бельо с марката Spanx.
6.
Ако имате щура идея, не я споделяйте, казва Сара. Запазете я в себе си и работете върху нея.

Когато и хрумва да създаде дамско бельо Сара продължава през деня да работи в Danka, а вечер върху бъдещия Spanx. Но на никой не разказва за това, което я занимава в свободното и време.
Сара обяснява необходимостта от дискретност с беззащитността и крехкостта на идеята. Ако разказваме за нея, то най-вероятно другите няма да ни разберат и ще се опитат да ни откажат от нея.

Повечето хора ще ни затрупат с причини, защо е безмислено това да правим. Така може да бъде убита идея за милиони. Докато, когато хрумването ни е кристализирало, напълно е готово за реализация, ние ще има с какво да го представим и защитим.
7.
Никога не приемайте “не” като окончателен отговор, ни съветва Сара. Тя разговаряла с много знаещи хора, как да патентова идеята си и да създаде сполучлив образец. И те винаги са я питали, коя е тя и кой стои зад нея. Когато тя отговаряла, че е просто Сара, получавала отговора “не”. Две години са и били необходими от появата на идеята до началото на продажбите в магазините. Думата “не” тя е чувала хиляди пъти. Но накрая получила отговор “да”.


8.
Работете само с хора, които харесвате и на които се доверявате, споделя Сара. Тя назначила за PR-директор свой приятел, който я подкрепял от самото начало. Той нищо не разбирал от това, което трябвало да върши, но Сара вярвала в него. И той се справил.
9.
Не трябва да се плашим от провали. Малките грешки не са краен резултат от нашата идея, те са сигнал, че полагаме недостатъчно усилия, оставаме в зоната на своя комфорт. Забравяме за това, че днес трябва да се опитаме да бъдем по-добри от вчера.


6.
И най-ценният съвет, който ни дава Сара:
– Вярвайте в идеята си! Доверете се на интуицията си, на инстинктите си. Вярвате ли в своята идея на 100 процента, никой не може да ви спре. Най-важната предпоставка за успеха ми е, че аз не се страхувах от неуспех!

Сега Сара занимава с развитие и усъвършенстване на марката си. Топ мениджър на фирмата и е Лори Голдман, която преди това е работела за Coca-Cola. Двете случайно се запознават в магазин, сприятеляват се и оттогава работят заедно.


Spanx вече е знаменита марка и компания за производство на бельо за желаещи да отслабнат или просто да подобрят външния си вид. Днес Spanх продава над 200 вида продукти в хиляди магазини, както и онлайн в над 40 страни.
Често питат Сара за нейната стратегия. Т се усмихва и казва:
– Моята единствена стратегия е да изглеждаш безупречно, когато излизаш от стаята с прилепнали панталони.