Училище, дошло от бъдещето

Училище, дошло от бъдещето

 

 

 

Промените са едно от най-сигурните неща в нашия несигурен свят. Неизбежно те ще навлизат и в областта на образованието. Изкуственият интелект например, скоро ще осигури индивидуален стил на обучение. Вече са създадени компютърни програми, които са способни да четат мозъка и мимиката на човека. Това ще позволи и на роботи да установяват оптимално общуване с децата в процеса на обучението им. Те ще образоват всяко от тях с темпо, приспособено към неговите възможности за възприемане. Не повече от една трета от училищното време ще бъде провеждано в клас. Първоначално изкуствения интелект ще бъде включен при изучаването на математика и естествени науки, но не след дълго ще се появат и роботи за хуманитарните области.


А това ще наложи и нова архитектура на самото училище. Град Еспоо е вторият по големина град и община във Финландия, провинция Южна Финландия, област Уусимаа, с население около 345000 души. Там преди няколко години бе открито едно от най-красивите училища в света – “Сауналахти” (в превод от фински – работещ). Външно то не прилича на училище, а на резиденция на милионер или музей на съвременото изкуство.
Комплексът е разположен на 10500 кв.м. и ключва начално и средно училище, предучилищна градина, младежки дом, театрална зала, трапезария, библиотека, спортни зали и пр. В него се обучават 750 деца – от предучилищна възраст до подрастващи.


Архитектите от VERSTAS Architects са се отказали от класни стаи, които по-скоро напомнят на казарма и дори затвор. Те са избрали т.н. “отворено пространство” – разделили са зоните за учебни занятия посредством цветове и декоративни елементи. И така те напомнят на децата на места за отдих. Прието е правилото: минимум забрани, максимум свобода. Децата седят там, където поискат. Ако на детето стане скучно то спокойно може да се разходи или да си порисува. Столовете са на колела, които се регулират според ръста на детето и то може в час да се повози, накъдето пожелае. Но ако го домързи, то спокойно поляга на дивана, като придърпва към себе си подвижната масичка с лаптопа. Децата се поощряват в час активно да общуват помежду си – така те се учат да работят в екип и съвместно да решават поставяните им задачи.


Няма класна дъска в традиционната ни представа за нея – има лаптопи и таблети, включени в обща мрежа. Учителят има възможност във всеки момент да се включи към всяка джаджа и така да помага на децата. Той е близък техен приятел, на който детето се доверява и към който по всяко време може да се обърне, с какъвто и да е въпрос или желание.
В трапезарията се срещат всички деца. Там има сцена и по време на концерти, празници, фестивали тя се превръща в голяма зрителна зала.
Помислено е и за почивката на децата. По време на междучасията те могат да се разхождат и играят в училищния двор, който е разделен на площадки за различните възрастови групи.


А вечерно време училището е отворено за всички жители на микрорайона – те могат да се занимават в неговите работилници, спортни зали, в клубове по интереси.
В изграждането на “Сауналахти” архитектите са исползвали само екологични материали, които създават особено топла и ведра атмосфера. Външната стена съзнателно е изградена по различни начини и с различни тухли. Огромните стъкла на сградата не позволяват на децата да се чувстват затворени между четири стени. А навсякъде, където детето би могло случайно да се нарани, стените са покрити с ярки цветове. Всеки клас има своя зона с особен цвят и да се заблуди детето е невъзможно.
В това училище няма пазачи, нито пък рамки с металдетектори – има дискретно поставени, почти незабележими видеокамери.


В училището не се пишат оценки, подобни на тези у нас. Децата получават точки, които сочат по кой предмет те са най-силни – оценява се достигането на собствените цели, а те са индивидуални при всяко дете. В края на всяка година ученика първо сам оценява себе си, следва беседа с учителите и родителите и така се определя крайния общ резултат.
Финската училищна система е една от най-добрите в света според рейтинга на Международната програма за оценка на качеството на образованието (PISA). Това се потвърждава и от подхода на местните власти при изграждането на училището в град Еспоо. А наблюденията показват, че за изминалите години след откриването му, успеха на децата рязко е скочил. Почти няма неврози, характерни за тази възраст.  Невероятната архитектура на училището  зарежда децата с позитивно настроение, вдъхновява ги да се стремят към знания. За тях обучението се превръща в истинско удоволствие. Те горят от нетърпение да се окажат в училището – там е много интересно, има игри, приятели и чудесна атмосфера.
“Сауналахти” – едно училище, дошло от бъдещето…