„Фабрики“ за информация или дезинформация са те?

„Фабрики“ за информация или дезинформация са те?

https://up.metropol247.co.uk/Anonymous/BBC_News_6_mpg_snapshot_00_32_27__2013_03_26_15_32_39_.jpg

Би Би Си (British Broadcasting Corporation – BBC) е влиятелна британска обществена радиотелевизионна организация, която възниква през 1922 г. А информационната агенция Ройтерс е втора по големина в света след Асошийтед прес. И двете медии се самопредставят като източник на информация, на която може да се довериш, защото  смисълът на дейността им е да работят точно, безпристрастно, независимо, честно. Те твърдят, че правят всичко възможно да избягват въвеждането на публиката в заблуждение.

Истината, обаче, е малко по-различна: тези мощни информационни институти все по-често се ангажират с водене на пропаганда и създаване на фалшиви новини. Това показва голямо разследване на медията The Grayzone. Резултатите от него представя главният и редактор Макс Блюментал – известен журналист, автор и на документални филми, както и на редица книги, станали бестселъри. Става дума за изтекли документи, които разкриват участието точно на информационната агенция Ройтерс и на Би Би Си в тайни програми, финансирани от Службата на Великобритания за външните работи и общността (The UK Foreign and Commonwealth Office – FCO). Те са били насочени най-вече към промяна  „на режима в Русия“ и подкопаване позициите на нейното правителство в Източна Европа и Централна Азия.  

The Grayzone цитира  Крис Уилямсън – политик и бивш депутат от Лейбъристката партия. За него най-новите разкрития показват,  че когато британски депутати се нахвърлят срещу Русия, то агенти на Великобритания използват Би Би Си и Ройтерс, за да прилагат същата тактика, в която политиците и медийните коментатори обвиняват Русия, че я използва. За него Би Би Си и Ройтерс се представят като непреходен, безпристрастен и авторитетен източник на световни новини. Но в действителност те са силно компрометирани от тези разкрития. Двойните стандарти водят до още по-голяма лоша репутация на политици и корпоративни медии, подчертава Крис Уилямсън.

Появата на най-новите документи показва, че зад опитите да се организират „цветни революции“ в Беларус и Русия през миналата и началото на тази година, както и зад кампанията около Алексей Навални, стоят организации, финансово подкрепяни от НАТО и конкретно от Великобритания. Впрочем нищо ново под слънцето. Така Ройтерс е бил тайно финансиран от британското правителство през 60-те и 70-те години на миналия век, за да помогне на антисъветска пропагандна организация, управлявана от разузнавателната агенция MI6. А Би Би Си е използвана и като параван за скрито финансиране на тази дейност в чужбина.

https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/3430466/pub_5ffe839bfec2503c7419df20_5ffe873491e2ac40958a20ab/scale_1200

В собствената си декларация за ценности Би Би Си заявява: „Доверието е основата на Би Би Си. Ние сме независими, безпристрастни и честни.“ Но документите, които анализира  The Grayzone сочат категорично: както Ройтерс, така и Би Би Си отново са ангажирани от външното министерство на Великобритания за водене на информационна война срещу Русия. Така през 2017 г. подразделението с нестопанска цел на медийната империя на Ройтерс – фондацията Thomson Reuters (TRF), търси изпълнители за реализация на проект на британското посолство в Москва, наречен  „Изграждане на капацитет в руските медии.“ През 2019 г. FCO излиза с още по-агресивен план за „противодействие на повествованието и доминацията на руското правителство в медийното и информационното пространство“.  С тези ефимизми е прикрита целта да се проникне в руските медии и да се манипулира общественото мнение в Русия посредством мрежа от руски журналисти, специално обучавани във Великобритания.

Reuters с готовност се включва в тази дейност. Този медиен гигант изтъква, че е създал глобална мрежа от 15000 журналисти и блогъри чрез „интервенции за изграждане на капацитет“. А в самата Русия  най-малко 400 журналисти са били подготвени в нейните програми за обучение. Парадоксът е, че независимо от активното си участие във финансирани от британското правителство програми за „противодействие на руската държавна пропаганда“, Ройтерс  се самопредставя непрекъснато като институт за „обективна журналистика“.

В публикацията на The Grayzone се разказва и за белоруската телевизия „Белсат“ и нейната роля в цялостната правителствена стратегия на Великобритания „да открива и противодейства на разпространението на руската информация“. Този телевизионен канал, представян като  „първият независим в Беларус“, всъщност е средство за информационна война на НАТО. Разположен е в Полша и е финансиран от полското външно министерство и други правителства на ЕС. „Белсат“ изиграва важна роля в опита да се предизвика цветна революция в Беларус през май 2020 г. Ройтерс получава за този проект финансиране от Фонда за конфликти, стабилност и сигурност на FCO (CSSF). Договорът с надпис „Строго поверително“, има една основна цел: да противодейства агресивно на Русия.

The Grayzone подчертава, че различните програми за водене на информационна война срещу Русия, са „под егидата на мрачно подразделение на Службата за развитие на външните работи и на Общността, наречено Counter Disinformation & Media Development (CDMD).“ То се ръководи от разузнавач на име Анди Прайс, но дейността му, както и неговият бюджет са свръх секретни.

Разследването на The Grayzone е показало, че CDMD използва различни фирми за създаване на нови и на пръв поглед независими медии, които да се противопоставят на подкрепяни от руското правителство медии. Същевременно тяхната задача е и да пропагандират дейността на НАТО. До 2022 г. CDMD изпълнява програма на стойност от  8,3 милиона долара, която цели да създаде нови и да  подкрепи съществуващи медийни операции за дискредитиране на Русия.

Би Би Си участва и в тайна програма за прибалтийските страни чрез своята организация с нестопанска цел, известна като BBC Media Action. Тя също е ангажирана  с агресивна антируска пропаганда в медии на Украйна, Молдова и Грузия.

Би Би Си работи активно с медията „Громадское телевидение“, която изиграва важна роля за преврата в Украйна (представян като „революция на достойнството“). Тя се появява на 22.11.2013 г. и е създадена най-вече благодарение на логистична подкрепа и финансиране от Американската агенция за международно развитие (USAID). С пари я подпомагат фондации на Джордж Сорос и Pierre Omidyar’s Network Fund. „Громадское телевидение“ активира най-вече агресивната част на украинското общество – ултранационалистите. И така реално помага за свалянето на законно избрания държавен глава на страната. Сега BBC Media Action предлага работа чрез Aktis и за създаване и разрастване на пронатовски медии в района на Донбас в Източна Украйна.

The Grayzone изтъква, че пропагандната кампания на FCO изисква строга секретност на всички осъществявани проекти. Но  Ройтерс и Би Би Си, които твърдят, че доверието е основна тяхна ценност, едва ли се нуждаят от подобно предупреждение. Активното си участие в  информационната война срещу Русия те реализират тайно, под маската на „медийна почтеност и демократични ценности“.

https://i.ytimg.com/vi/6R5FqZkoZOc/maxresdefault.jpg

Според The Grayzone от изтеклите документи става ясно и за създадена строго секретна мрежа за влияние на Великобритания, наречена Integrity Initiative. Тя действа  зад прикритието на мозъчен тръст – Institute for Statecraft, който е скрил собственото си местоположение чрез фалшив офис в Шотландия. Управляван от група служители на военното разузнаване, тази тайна пропагандна организация използва групи от медии и политически влиятелни лица,  за да ескалира напрежението между Запада и Русия. Integrity Initiative се стреми да експлоатира медиите, мозъчните тръстове и техните мрежи за влияние, за да предизвика колкото е възможно повече истерия относно предполагаемо „вредно“ руско влияние.

The Grayzone стига до извода, че през последните години BBC и Reuters играят все по-агресивна роля в демонизирането на правителствата на страни, където Лондон и Вашингтон се стремят към смяна на режима. Публикуваните документи на FCO на Обединеното кралство повдигат въпроса дали наистина те са независими и етични журналистически организации, за каквито се самопредставят. Те нападат Русия, но нищо не споменават за информационната война, водена срещу нея от западни правителства. „Може би не са склонни да хапят ръката, която ги храни“, обобщава The Grayzone.

Както се казва –  а тук коментара е излишен.