Холивуд пере най-добре

Холивуд пере най-добре

 

 

Знаменитият френски рекламист Жак Сегала през 1982 година издава своята книга “Холивуд пере най-добре”. Две десетилетия по-късно тя се появи в български превод и на нашия пазар. Но макар и написана доста отдавна, тя си остава актуална и продължава да вълнува всеки, който се интересува от технологията да се промиват мозъци.


За нея се сетих, когато попаднах на публикацията на Том Секър и Матю Алфорд в популярното издание Global Research. Авторите, въз основа на разсекретени документи, ни разкриват как могъщата американска филмова индустрия обработва милиони глави всеки ден. Това го прави в цял свят, включително и у нас – достатъчно е да видим филмовите програми по родните телевизии, за да се уверим, че те са произведени изключително в Холивуд. Да се срещне в тях филм от друга държава си е истинско събитие.


Но се оказва, че задачата на знаменития Холивуд далеч не се ограничава до това да ни радва или разплаква. На него му е възложена и друга отговорна дейност – да форматира мозъци. А указания накъде да ги ориентира получава от твърде авторитетни учреждения – военното министерство на САЩ (Пентагона), Централното разузнавателно управление (ЦРУ) и всемогъщата Агенция за национална сигурност (NSA).


Излиза, че филмовите творци в САЩ далеч не са така свободни в действията си, както могъщата пропагандна машина на тази страна ни ги представя. Какво ще види зрителя на екрана се определя не само от филмовите творци, но и от оценката, която дават на тяхната работа цензорите от Пентагона и специалните служби. Те разполагат с властта да променят сценарии и дори да предотвратяват производството на филми, които критикуват Пентагона например.


И го правят – Том Секър и Матю Алфорд пишат, че анализираните от тях документи свидетелстват за намеса в работата на над 800 крупни кинопроекта и в създаването на над 1000 сериала и телевизионни шоута. С участието на Пентагона и специалните служби се преработват сценариите на много популярни филми – като посветените на Джеймс Бонд “Операция “Мълния” и “Винаги ще има утре”, на “Патриотични игри”, “Запознай ме с вашите”, “Агент Солт” и т.н.


Във войната на САЩ срещу Виетнам (1961 – 1971 г.) американците пръсват милиони литри крайно токсични хербициди върху над 4.5 милиона акра земя. Операцията под кодовото наименование “Ranch hand” осигурява преждевременна смърт на над 400000 виетнамци. Но и до днес над милион виетнамци, от които над 100000 деца, са инвалиди или страдат от заболявания, причинени от хвърлените преди няколко десетилетия отрови.

“Ranch hand” определено негативно се отразява на имиджа на Пентагона и САЩ. Затова военните настояват при работата върху филма “Хълк” първоначалното название на военната операция за залавянето на чудовището “Хълк” от “Ranch Hand” да се промени на “Яростен човек”. Хората трябва да забравят за това, което американците са вършели във Виетнам. И създателите на филма няма къде да ходят – променят го.


В Пентагона има и специален отдел, който осъществява взаимодействието с Холивуд. Ако персонажи, действия, диалози не се харесат на военното министерство, то кинорежисьора е длъжен да внесе измененията, за които настояват военните. Продуцентите трябва да сключат договори, които ги задължават да използват одобрената от цензорите версия на сценария.

Всеки намек за военно самоубийство във филм  не може да бъде допуснат от отдела на военното министерство, което управлява контактите с Холивуд. Причина за това е, че в поизмислената “война с терора”, която водят САЩ по света например, от самоубийства загиват повече американски военнослужещи, отколкото в резултат на бойни действия.


Том Секър и Матю Алфорд признават, че реално е невъзможно да се узнае, колко широко е разпространена военната цензура в Холивуд – твърде много файлове са засекретени. Според тях влиянието на Пентагона на популярната култура се проявява на всички етапи от реализацията на конкретен проект, представляващ интерес за тях. Военните имат точно такава власт, каквато и собствениците на киностудиите.


Том Секър и Матю Алфорд стигат до извода, че е налице обширен военизиран пропаганден апарат, който действа в цялата екранна индустрия за развлечения на САЩ. И една от основните му задачи по същество е да милитаризира мисленето на зрителите.
Не е трудно да си представим, ако отчетем написаното от Том Секър и Матю Алфорд, що са образи се въртят и в главите на много нашенци. Защото, ако те са предпочели да гледат български телевизионен канал, то това означава, че са избрали да видят и филм, произведен в Холивуд.


А дали си струва да ви занимавам с подобна тема? Сами преценете: ако искаме студената война, която сега все по-активно се разгръща на планетата ни да не премине в гореща, трябва да държим под око манипулаторите. Древните ни предшественици от собствен опит са стигнали до една велика истина, която са ни завещали: всички войни започват в умовете на хората!


Преди десетилетия много хора имаха критично мислене, можеха да разчитат пластове, които са скрити под редовете. Днес това е напълно непознато на новите поколения. А немалка част от тях въобще и не могат да мислят. Хора – мечта за всеки изпечен манипулатор.
Парадоксът е в това, че точно те първи ще бъдат хвърлени в пламъците на евентуална Трета световна война. И ще изгорят в нея така и не разбрали, какво и защо всъщност им се е случило.