Хората умират да се перчат

Хората умират да се перчат

Ник (Никълъс) Удман се дипломира в Калифорнийския университет на Сан Диего с магистърска степен в областта на визуалните изкуства. Винаги си е мечтаел да се занимава с бизнес и затова, като завършил, взел та си спретнал една фирма за маркетингови услуги. Но на фона на растящото разочарование у много клиенти от маркетинга като дейност, нямало как и той да успее – фирмата му бързо фалирала.
Ник не се отчаял, а си поставил за цел да измисли някакъв нестандартен и затова успешен бизнес.
За тази цел решил да смени обстановката и в търсене на свежи идеи заминал със съпругата си Джил на пътешествие в Австралия. Там се наслаждавал на природата и любимия си спорт – сърфа. Много искал да документира триковете, които правел, но фотоапарата му бил неудобен и неефективен.


И тогава му дошла щурата идея да създаде камера само за екстремали. Тя трябвало да може да се закрепва за тялото на спортиста – към шлем на главата, на тялото, на ръкавите, краката, на дъска за сърф… Камера, която да заснема невероятни спускания, скоростна надпревара, огромни вълни, страшни зверове…


Запленен от идеята си Ник си стегнал багажа и спешно се върнал с Джил у дома. Първата камера направил в стаята си, като за целта използвал шевната машина на майка си и дрелка. От пътешествието си бил донесъл 600 пояса от миди, които закупил за по два долара парчето. Продал ги за по 60 долара за брой, а други 35000 долара взел на заем от майка си. Така събрал първоначалния капитал, за да основе фирмата Woodman Labs за производство на камери за екстремали.


И през 2004 година на пазара се появява първата му 35-милиметрова водонепроницаема камера GoPro. А скоро след това идва и така нужния на Ник успех – японска компания си поръчва 100 от неговите камери.
GoPro разширява кръга на своите потребители. Днес камери с формат HD (High Definition) снимат видео на различни олимпийски и световни състезания. Холивудски режисьори си поръчват кашони от тях. Групата The Rolling Stones ги поставя на сцената по време на свои концерти. Масово ги ползват военни, полицаи, екипажи на самолети, археолози, журналисти…


Ник осъзна нещо много простичко – хората умират да се перчат. А във века на Фейсбук един от най-големите им мераци е да покажат на света, какви печени юнаци са. Сега всяка минута фенове на GoPro качват клип на YouTube и фотографии в социалните мрежи. Ползват ги аматьори и професионалисти. Според сезона това са сърфисти, скиори, сноубордисти, мотоциклетисти и други любители на екшън-спортовете. В мрежата има поставени клипове от хора, които са заснели смъртоносно опасни катерения, снимали са се в непосредствена близост до крокодили, акули, полярни мечки…


Струваше ли си Ник да се трепе толкова много, за да създаде GoPro? Преценете сами. Днес в Woodman Labs работят над 300 души. Само през 2013 година са купени близо 4 милиона камери в повече от сто страни. Същата година Ник продаде 8.88 на сто от своя дял в Woodman Labs на китайската корпорация Foxconn и прибави нови 200 милиона долара към банковата си сметка. Една най-авторитетните агенции в света – Bloomberg, оценява неговия дял от 77 процента в компанията му Woodman Labs на скромните 1.3 милиарда долара.
Но за Ник много по-важно е, че с неговите камери хората документират свои незабравими емоции. И че това ги прави щастливи.