Храна за здрав и дълъг живот: 1 част

Храна за здрав и дълъг живот: 1 част

 

 

Дойде есента. И като мъдър сезон не с празни ръце, а с безброй дарове. Сред тях е и тиквата: за някои плод, за други зеленчук. Но има и такива, които са се изхитрили – те я категоризират или като зеленчуков плод, или като плодов зеленчук. Вие си изберете, как да я определите.


А самата тя се е появила доста отдавна – преди повече от 5000 години в Америка. Особено са я обичали ацтеките, населявали територията на Мексико от 13 век. Те са я наричали с красиво звучащата думичка айотли.
За мен тиквата е просто любима храна. Малка или голяма, тантуреста или крушообразна, златиста или бяла, чиста или нашарена като диня и петниста като леопард – тя активира сетивата ми, щом я зърна. Те ми напомнят за невероятния аромат на току що изпечена тиква. И за това, че трудно би се намерило нещо по-вкусно от парче печена тиква, полята с мед и поръсена с натрошени орехи!


Но непретенциозната тиква е не само по своему изящен продукт на майката Природа, но е и източник на безценни за организма ни съставки! Тя притежава множество целебни свойства, които трябва добре да познаваме и приемаме, ако искаме да укрепваме здравето си.
Тиквата е богата на витамини, които са ни много необходими особено в предверието на зимата. Тя е носител на почти всички витамини от групата В, от които винаги се нуждае най-вече нервната ни система – те са съставка за изграждане на нервните тъкани.

В1 – тиамин, е нужен на мозъка ни за да се храни, за добрата ни памет и здрав сън. B2 – влияе на обмяната на веществата, стимулира ръста на организма, заживяването на тъканите, нормалното зрение. В3 увеличава продължителността на живота ни. В5 поддържа ендокринната ни система и преодотвратява появата на депресии. В6 участва в образуването на едни от най-хубавите хормони вътре в нас: тези на радостта – серотонин и допамин. В12 е необходим на черния ни дроб и ако не ни достига сме застрашени от анемия, емоционална нестабилност, депресия.

Тези витамини не се синтезират от нашия организъм и не се натрупват, а това означава, че трябва постоянно да си ги осигуряваме.
В тиквата присъства и витамин  А – той подобрява зрението ни, стимулира имунитета ни, съхранява кожата, косата, зъбите ни, пази ни от инфекции на дихателните пътища и др.
Тя съдържа и витамин Е или токоферол – той предпазва белите ни дробове от вредни вещества, увеличава количеството на кислород в кръвта, разгражда целулитните клетки, пази кожата от екземи. Неслучайно го наричат витамина на младостта и красотата.


Източник е и на витамин К, който почти не се среща в други плодове и зеленчуци. А той ни е много необходим за нормалното съсирване на кръвта и правилната работа на черния дроб, за усвояването на калция в организма, поддържа здравето на костите, защитава ни от остеопороза и атеросклероза.
В тиквата се намира и витамин С (аскорбинова киселина) – той се изявява във водните фази на организма ни и др.

Всички тези витамини укрепват организма ни и му помагат да се бори и с простудата, пазят ни от стрес и депресии, от умора и безсъние.
Особено внимание трябва да обръщаме на тиквата и поради това, че в нея се съдържа един не много популярен витамин – Т (карнитин). Продуктите, от които можем да го получим не са толкова много, а точно той е изключително полезен за здравето ни.

Карнитинът е отговорен за качеството на кръвта и броя на тромбоцитите в нея. Ако витамин Т не ни достига, то ние няма да имаме достатъчно енергия, ще сме вяли и отпуснати, защото ще е нарушен метаболизма в организма ни. Той играе много важна роля и за намаляване на теглото ни, за развитие на мускулна маса и за оформяне на красиво тяло.

И тъй като улеснява усвояването на храна, богата на мазнини той, заедно със съдържащия се в тиквата витамин D, помагат на храносмилането ни да се справи с тежка храна. Затова тиквата е оригинална и много полезна гарнитура към свинско печено например.