Чай с цвят зелен: част 2

Чай с цвят зелен: част 2

 

 

 

Защитник на мозъка ни
Зеленият чай ни прави по-умни, като подобрява различни функции на мозъка ни: повишава настроението ни, фокусира вниманието ни, съкращава времето за реагиране, укрепва паметта, когнитивните ни функции като цяло. След изпиването на чаша зелен чай ние чувстваме стабилен прилив на енергия и работоспособността ни се увеличава – неслучайно думите “бодрост” и “чай” в китайския език се обозначават с еднакви йероглифи.

А негови съставки и най-вече катехина EGCG, способстват за развитието на нови клетки в мозъка ни.
Продължителната редовна употреба на зелен чай намалява опасността от поява на инсулт – рязко нарушаване на снабдяването с кръв на някоя област на мозъка ни.

За съжаление, над пет милиона души в света всяка година стават жертви на инсулта – той е причината за около една десета от всички смъртни случаи. В интерес на истината не всичко е известно за това, как този магьосник ни пази от  коварния инсулт – по-същественото е, че реално го прави.

Предполага се, че компоненти на зеления чай намаляват кръвното налягане, образуването на тромби и атеросклерозата.
Зеленият чай забавя възрастовите изменения в главния мозък и го пази от слабоумие. Конкретно съдържащите се в него катехини защитават невроните ни и така намаляват риска от заболяване от болестта на Алцхаймер или тази на Паркинсон – двете най-разпространени невродегенеративни заболявания.

Укрепва сърцето ни
Хората, които предпочитат зеления чай пред останалите напитки, намаляват заплахата от сърдечносъдови заболявания с над 75 на сто и активизират имунната си система. Това доказа проучване сред 12000 души, продължило 7 години.
Друго изследване бе осъществено в североизточна Япония. В него бяха наблюдавани над 40000 души за едно десетилетие.

Изводът на японските учени: при хората, които пият редовно и много зелен чай риска да умрат от сърдечносъдови заболявания е много по-нисък в сравнение с тези, които не го употребяват.
Антиоксидантите в зеления чай са способни да чистят артериите ни от отлагане на холестерол.

Особено активна е ролята на съдържащата се в зеления чай съставка полифенолоксидаза, която не позволява на свободните радикали да увреждат клетките и предотвратява възпалението на кръвоносните съдове.
Но чаят помага и на хора, които са получили вече инфаркт – той намалява рязко вероятността от летален изход при сърдечни пристъпи.

При редовно пиещите – поне две чаши чай на ден, опасността да умрат спада почти на половината. Флавоноидите – антиоксиданти, които има в изобилие в зеления чай, засилват устойчивостта на организма при инфаркти.

Убиец на стреса
Откъдето и да го гледаме постоянния стрес си е много опасно нещо. Той съсипва сърцето и съдовете ни, донася ни рак, предизвиква необратими изменения на клетъчно ниво, бързо ни състарява и ни води до преждевременна смърт.

При това перспективите никак не са розови – очакванията са до две години неврологичните и психическите заболявания стремително да се се увеличават и още през 2020 година да станат второто по разпространение заболяване в света.
Но и в борбата със стреса неоценим наш съюзник е зеления чай.

В него се съдържа и много ценната аминокиселина L-теанин, която влияе на процесите на успокояване и стабилизиране в мозъка. Като прониква през кръвно-мозъчната бариера и се разпространява в междуклетъчните пространства на мозъчните клетки, тя има и антистресов ефект. Реално L-тианин намалява равнището на хормона на стреса – кортизола. Като подобрява паметта ни и снижава тревожността ни L-тианина е великолепно средство за борба със стреса.


Предпазва ни от диабет
Установено е, че хората в държави, където традиционно се пие много зелен чай, са много по-малко изложени на опасността да развият диабет. Според японски проучвания тези, които пият много зелен чай са с 42 на сто по-малко изложени на риска да заболеят от диабет от втори тип. Други изследвания, в които са били наблюдавани 286701 души също доказват, че хората, които пият зелен чай, са много по-малко подложени на риска да развият диабет.


В случая ефектът идва от съставки в чая, които улесняват усвояването на глюкозата и защитават бета-клетките от агресията на свободните радикали. Зеленият чай подобрява чувствителността към инсулина и намалява съдържанието на захар в кръвта.