Ще заплачат ли таксиметровите шофьори

Ще заплачат ли таксиметровите шофьори

 

 

 

Това се е случило в началото на миналия век. Улиците се изпълнили с водачи на дилижанси и карети, файтонджии, просто каруцари, които превозвали товари. Немалко от тях плачели, а повечето пълнели кръчмите, където поливали мъката си с долнокачествен, но евтин алкохол.

А покрай тях ненужни се оказали и ковачи, които правели подкови, дърводелци, които поддържали доскоро много търсените транспортни средства от дърво. Всички те вече не били нужни на никого – от конвейрите на Хенри Форд летяли хиляди лъскави автомобили…


Нищо ново под слънцето – не е далеч деня, когато таксиметрови шофьори, водачи на автобуси, тролейбуси и маршрутки, ще станат излишни. А заедно с тях и хиляди работници във всевъзможни сервизи. Що се отнася до машинистите на влакчетата на метрото изкуственият интелект още по-бързо ще ги изпрати на трудовата борса.


Аз наскоро писах на сайта за това, че темпото с което се развиват новите технологии скоро ще направят ненужни шофьорските свидетелства. И посочих, че основание да направим подобен извод са успехите, които различни компании вече са постигнали в областта на безпилотните автомобили.
Но те далеч не са единствените чудеса на съвремените технологии, които навлизат в транспорта. Добре е да следим и промените, които носи напредъка в областта на дроновете.

Тази дума (произлиза от английската drone – безделник, но и бръмчене) става все по-популярна. От армията до куриерските служби дроновете все по-активно се използват.
Но скоро изглежда, че и ще пътуваме с тях. Китай за първи път в света осъществи успешно изпитание на пътнически безпилотник. Апаратът EHang 184 летя в Гуандун (позната още и под името Кантон) – една от най-богатите китайски провинции.

Летящото безпилотно пътническо такси работи с електрически батерии. В тестирания вариант то може да пренесе един човек с тегло до 100 кг.
Дронът лети на височина до 500 метра с максимална скорост от 100 км/час. В продължение на четвърт час той може да е във въздуха без да се нуждае от зареждане. EHang 184 е снабден със система, която запазва работоспособността му и при отказ на някои елементи.


Пътникът сяда в креслото, закопчава колана за сигурност и избира маршрута. Останалото е работа на дрона. Стига да поиска, пътуващия има възможност да спре по всяко време дрона и да увисне във въздуха там, където реши.
Наскоро бе осъществено и първото изпитание и на друго безпилотно въздушно такси – Vahana. То е дело на известната компания за производство на самолети Airbus.

Апаратът се издигна във въздуха за 53 секунди на височина 5 метра, а след това успешно се приземи. Компанията обещава първата партида аеротаксита да се появи на пазара не по-късно от две години.
Vahana ще се използва в градовете за превоз на двама пътника и малкогабаритни товари. Той е дълъг 5,7 метра, широк – 6,2 метра и висок 2,8 метра.

Задават се наистина дълбоки и драматични промени в този прекрасен луд свят. И никак няма да е излишно, ако имате познати таксиметърджии и работещи в обществения транспорт, да ги посъветвате да се замислят за преквалификацията си. Особено ако са на възраст под 45 години.
Ако не искат, разбира се, утре хладилника им да хване паяжина…