Ще си напечатате ли гума за автомобила?

Ще си напечатате ли гума за автомобила?

Развитието на човечеството може да проследим по много показатели: по съхранени сгради, инструменти, оръжия, ръкописи, рисунки, легенди… Но доста точен индикатор конкретно за технологичния напредък във времето, може да е автомобилната гума. С нея така сме свикнали, че често и обръщаме внимание само, когато се спука. Но точно тя е превъзходен пример за това, как една идея се развива във времето. И нагледно ни представя мощта на човешкото въображение: към първоначално хрумване се добавя нещо ново и то става още по-полезно и ефективно.
Ето бегъл поглед върху еволюцията на този предмет, без който трудно бихме се придвижвали от точка А до точка Б:

  • 1843 г. – Чарлс Гудиър открива вулканизацията;
  • 1846 г. – Робърт Уилям Томсън защитава първия патент за пневматична гума;
  • 1890 г. – Бартлет Клинчър въвежда бандажа;
  • 1894 г. – Ей Джей Пенингтън произвежда първата балонна гума;
  • 1895 г. – „Мишлен” въвеждат пневматичните гуми в автомобилостроенето;
  • 1898 г. – патентован е първият вентил;
  • 1900 г. – произведени са първите гуми с метални телове;
  • 1903 г. – компанията за гуми „Гудиър” патентова първата безкамерна гума
    (но тя започва да се произвежда масово чак през 1954 г.);
  • 1908 г. – Франк Сейбърлинг създава гуми с канали (шарки), подобряващи
    сцеплението с настилката;
  • 1910 г. – компанията „Би Еф Гудрич” създава гума с удължен живот, добавяйки въглен към нея;
  • 1938 г. – „Гудиър” започва да влага целулозни влакна в гумите;
  • 1940 г. – „Би Еф Гудрич” въвеждат първите гуми, изработени от синтетичен каучук;
  • 1946 г. – „Мишлен” започват производство на радиални гуми;
  • 1963 г. – “Гудиар” прилагат полиестер в гумите;
  • 1974 г. – „Пирели” въвеждат широкорадиалната гума…

Но тези търкалящи се парчета гума не престават да предизвикват въображението на търсещи хора. И така да ни улесняват, когато шофираме – като намаляват разходите за гориво, подобряват поведението на автомобила на пътя, пазят ни… Появяват се гуми, за които не са страшни спуквания и спад на налягането, еко гуми, които намаляват триенето си при търкаляне, съответно и разхода на гориво.
Нестандартно мислещи глави се запитват: а защо гумите имат само една форма? Не може ли да ги направим като топки например? И ето я различната гума: сферичната. Свързва се с колата чрез магнитна левитация. На сух път се втвърдява, а на мокър попива влага. Гумите се печатат на 3D-принтер, което позволява да се приспособяват към особеностите на конкретния район, в който се пътува. С тях управлението е плавно, а паркирането – несравнимо удоволствие.

Раждането на идеи е безкрайно, така както и предел за мечтите няма. Онова, което е постигнато в конкретна област незабавно се пренася и в друга. Това се отнася и за гумата: в света на умните градове, домове, неща, няма начин да не се появи и тя.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е Michelin-Tire.png

Френската компания Michelin показа как би могла да изглежда умната гума: да обменя информация с автомобила, за да се приспособява под текущите условия на шофирането – време, релеф, качество на пътя… Безвъздушна, с полимерна структура, която поглъща ударите. Изработена от биоразлагащи се преработени материали, пригодни за вторично използване.
Още по-интересно е, че компанията ще предложи на шофьорите и сами да си печатат гуми или нови протектори на 3D-принтери. Те ще имат възможността да създават оптимален и персонализиран вариант на гуми само за своя автомобил.

Умната гума ще е в състоние и сама да подновява износен протектор чрез метода на 3D-принтиране, като ще прави това направо на шосето при дълго пътуване. За поддържане на всички тези функции в гумата ще са вградени датчици, които ще си общуват с бортовия компютър на колата.
Тенденцията е ясно очертана – предстоят ни срещи с нови и невероятни модели гуми. Те ще бъда сътворени дори и само поради това, че човешкото въображение не може да има граници.