Що е креативност – част втора

Що е креативност – част втора

Креативността е способност да гледаме по новому на известното, на това, което и другите съзират, но не го възприемат по начина, по който ние го схващаме. Или както точно го е казал Нобеловия лауреат, биохимика Алберт Сент-Джьорджи – откритието се състои в това, да гледаш на едно и също нещо като всички останали, но да мислиш различно.
Град Ирбит е разположен в Сибир и е известен с това, че на неговите 43000 жители се падат над 60000 мотоциклети. Тук е разположен Ирбитският моторен завод (ИМЗ), който от 1930 г. произвежда мотоциклетите с кош “Урал”. Първоначално те са правени за военни цели – на тях са били монтирани картечници. Но от началото на 60-те г. на ХХ век се продават и на ловци, туристи, собственици на вили…
С разпада на СССР завода е пред закриване, работещите там са заплашени от безработица. Спасяват го креативни личности, които си намират нестандартна пазарна ниша. Те попадат на любопитна информация: средната възраст на членовете на Американската асоциация на мотоциклетистите е 48 г. А броят на членовете на тази асоциация е над 230000 души.
Какво може да подскаже тази информация? С годините силите и координацията на тези хора прогресивно намаляват. Но не и желанието им да се возят на мотоциклети. Сега, обаче, на тях им трябват не остри усещания и взрив на адреналин, а прагматизъм. Първоначалният модел за подражание е красавица зад гърба. С годините, обаче, той се сменя с нов модел – съпруга, която държи пакет с продукти или куче. Тя обича да си говорят, докато пътуват, но и да гледа напред. А за да се случи това е нужен друг тип мотоциклет – с кош.
Проверяват и откриват, че ИМЗ се оказал единствения в света завод, който произвежда мотоциклети с кош в завършен вид. И някои дилъри на BMW продават кошове, но изключително като опция. Harley-Davidson е прекратил тяхното производство.
Идеята: да се продават на американците руски мотоциклети с кош. “Урал” е невероятно мощна, здрава и дълговечна машина – неща, който май само руснаците вече правят. С едно движение на лост и колелото на коша може да се присъедини към задното колело на мотициклета. С двете водещи колела “Урал” минава навсякъде – дори и там, където би затънал автомобил със задвижване 4х4.
Неочаквано за ИМЗ техният “Урал” започнал да привлича и по-млади американски байкери. Харесвала им неговата ретро външност, буквално ги хипнотизирала. А много от тях си монтирали на коша и бутафорни картечници.
От доставчик на Червената армия, днес над 60 на сто от продукцията на ИМЗ се продава в САЩ. Собственици на “Урал” с кош са и колекционери, като актьорите Брат Пит и Арнолд Шварценегер. Благодарение на креативния подход обречения завод е спасен, хората запазват работните си места.
А всичко започнало с една любопитна информация…