Евтино, но супер ефективно средство за отлично здраве

Евтино, но супер ефективно средство за отлично здраве

https://img.rl0.ru/8f4aba9f00d5c1cd9342e1d211cf13d8/c600x315i/news.rambler.ru/img/2017/12/04110921.322086.5245.jpeg

Онкологичните заболявания се превръщат в проблем №1 на света. Предполага се, че един милиард души ще си отидат преждевременно заради рак през този век за разлика от миналия, когато от него починаха 100 милиона души. Нашата страна е сред най-застрашените. Една от основните причини за това е ужасяващият брой на българите – мъже и жени, млади и стари, които пушат. За това допринасят още нездравословното хранене, злоупотребата с алкохол, затлъстяването, хроничният стрес, депресиите, недоспиването, екологията, химията, която е навсякъде…

Но един от най-важните сред множеството фактори, от които зависи дали ще сме здрави, е доколко сме физически дейни.   Ако всеки ден работим активно с крайниците си, ако предпочитаме да ходим, вместо да се возим, да сме в парка, а не да се излежаваме пред телевизора, то ние ще сме в състояние да предотвратим или чувствително да намалим риска да се разболеем от най-опасни заболявания.

Като рак например. Учени от Националният институт по онкология на САЩ установиха, че благодарение на активни занимания със спорт вероятността човек да получи рак на хранопровода намалява с 42 на сто, на черният дроб – с 27 на сто, на белите дробове – с 26 на сто, на бъбреците – с 23 на сто, на стомаха – с 22 на сто, на вътрешната обвивка на матката – с 21 на сто. Вероятността от миелоидна левкемия намалява с 20 на сто, на миелом (раково заболяване на костния мозък) и на рак на дебелото черво – с по 17 на сто, на главата и шията – с 16 на сто, на ректума – с 13 на сто, на пикочния мехур – с 12 на сто, на гърдата – с 10 на сто.

А  сега авторитетното научно издание Journal of Clinical Oncology публикува изводите от осъществен метаанализ – вторично разглеждане на резултати от 9 вече осъществени сериозни изследвания. Общо в тях са били наблюдавани над 750000 души. Главният въпрос, който е занимавал учените, е дали препоръчваната от Световната здравна организация всекидневна физическа активност (бързо ходене, плуване, аеробика, бягане и пр.) вляе върху вероятността у човека да се появи някаква форма на рак.

http://d1059885.idhost.kz/static/img/bg.png

Така е било установено, че ако един човек изразходва между 7 и 15 пъти повече калории отколкото, когато е в състояние на покой, то у него намалява вероятността да заболее от 7 вида рак. Става дума за рак на ректума, гърдата, лигавицата на матката, бъбреците, черният дроб, миелома и неходжкиновите лимфоми (на лимфната тъкан). При това, колкото по-активен е човек, толкова повече шансове той има да не се разболее от тези смъртоносни заболявания. Тази вероятност при най-спортните натури намалява с около една трета!

Спортът помага не само на здрави хора, но и на вече получили онкологично заболяване. European Heart Journal  съобщава за друго проучване, според което шансът да умре човек от болести на сърцето, инсулт, високо кръвно налягане, увреждане на кръвоносните съдове и др., е четири пъти по-голям през първата година, след като му е поставена диагноза рак. Рисковете остават високи и през останалата част от живота му. Като цяло оцелялите от онкологично заболяване до шест пъти по-често умират от сърдечносъдови заболявания в сравнение със здравите хора. А при пациенти, на които е поставена диагнозата рак преди да навършат 55 години, този риск се увеличава 10 пъти.  Особено застрашени са пациенти с рак на матката, простатата, пикочният мехур, щитовидната жлеза, лимфната тъкан – при тях вероятността да умрат от сърдечно-съдово заболяване отколкото от рак, е много по-висока. За съжаление, често срещаните лечения на рак – като химиотерапия и лъчетерапия, химиотерапевтични лекарства, са в състояние да увреждат сърцето и съответно да увеличат шанса за сърдечни заболявания. Но, ако пациент с диагностицирано онкологично заболяване е физически активен, то тази опасност осезаемо намалява. Спортът  укрепва сърцето ни, защитава ни и от диабет, независимо от броят на навършените ни години.

Излиза, че колкото повече калории харчим, толкова по-здрави ще сме. Възможностите това да правим на практика са безгранични, но добре е да помним, че определени дейности са по-ефективни от други. Експерти на световноизвестният болничен комплекс „Клиника Мейо“ са установили, кои видове физическа активност ни осигуряват и най-голямо изгаряне на калории. Ако се разхождаме бавно и спокойно по улицата ще стопим 255 килокалории за час, но ако въртим педалите на колело то те се увеличават до 346. Още по-полезно е бързото ходене – с него изгаряме 637 килокалории за час. Тичаме ли нагоре по стълби изгорените килокалории за час ще са 819, но ако скачаме на въже то ние стопяваме 1074 килокалории за час!

При това никога не е късно да започнем да се движим. Учени от  Кеймбриджкият университет стигнаха до важен извод: дори хора, които не са били физически активни, но  след време са започнали да отделят до 150 минути в седмицата за упражнения, с една четвърт са намалили риска да умрат от каквито и да е причини. При тях с 30 на сто е спаднала опасността от смърт поради сърдечно-съдови заболявания и с 11 на сто от рак , в сравнение с малкоподвижни хора. За това е било достатъчно те да правят около 20 минути  упражнения всеки ден или по 30 минути пет пъти в седмицата. Експертите подчертават, че всеки ще получи значителна полза за здравето си веднага щом стане физически активен, независимо дали преди това е бил такъв.

https://krot.info/uploads/posts/2018-06/1529078161_1u2ych6ihvqg.jpg

Спортът предотвратява и лекува практически всички заболявания! А освен това да напъхаш краката в маратонките и да се окажеш в парка не струва нищо, за разлика от всевъзможните препарати на  фармацевтичната индустрия. По света и у нас милиони хора гълтат скъпи и опасни за здравето им със страничните си ефекти илачи, само защото ги мързи, медицински неграмотни са или сляпо вярват на хора в бели престилки. Които впрочем ще предпочетат да им предпишат лекарства, а не активна физическа дейност и здравословно хранене –  вероятно и защото за тях комисионни никой не дава…

Оказва се, че рецептата, от която се нуждаем за да бъдем здрави, жизнени и енергични, полезни за себе си и близките си, е много простичка: да не преставаме да се движим! Активните занимания със спорт не само ни предпазват от всевъзможни заболявания, но са в състояние и да ни лекуват. Дори и когато съдбата ни е поднесла лош подарък, всекидневните физически натоварвания не само ще забавят и блокират развитието на болестта, но и ще ни помогнат да се справим с нея. Непрекъснатата и активна физическа дейност ще съхрани привлекателността, тялото и разума ни и ще отдалечава времето, когато ще трябва да се пренесем в други измерения.