Те радват и образоват децата ни, учат ги и на човечност

Те радват и образоват децата ни, учат ги и на човечност

Нямах възможност преди време да  ги гледам редовно. Сега, покрай внуците ми – близнаците Алекс и Надя, открих какво удоволствие е да наблюдаваш лудориите на палавата Маша и нейният добър и силен приятел Мечока. За разлика от руския сериал, западните детски  филми, особено произведените в държави като САЩ и Великобритания, все повече съдържат твърде опасни за децата ни послания. Имам предвид  натрапващата се в тях гей-пропаганда, мотивирането на хлапетата да си сменят пола и други подобни идиотщини. Впрочем немалко от кандидатите, които страстно желаят да попаднат във властта чрез предстоящите избори, вече изразиха намеренията си да въведат и у нас сексуално образование подобно на това в САЩ например, да въвличат все по-активно децата ни в света на неадекватната ЛГБТ-общност.

А „Маша и Мечока“ е съвсем друга реалност. И заради своята нормалност той привлича  милиарди хора в света. Катерина Вагнер – кореспондент на влиятелната немска медия Frankfurter Allgemeine Zeitung  (F.A.Z.) в Москва,  озаглави своя интересна публикация така: „Руски анимационен сериал завладява света!“ За нея „Маша и Мечока“ е един от най-големите експортни успехи на Русия. Катерина припомня, че през 2019 г. епизод от серията влезе в  Книгата на рекордите на Гинес, като най-гледаната мултипликация в YouTube. Над четири милиарда души в света се бяха насладили на серията „Маша плюс Каша“.

Днес „Маша и Мечока“ е сред трите най-любими развлекателни детски бранда (марки) на територията на Европа, Африка и Близкия Изток сред децата до 6 години, сочи проучване на агенцията Kidz Global. Това е единственият руски анимационен проект, който е в топ-5 на най-желаните детски шоута в света, според Parrot Analytics 2021. Удостоен е с пет диамантени бутона – награди YouTube.

Сериалът се появи през 2009 г. и  веднага грабна 16 престижни световни отличия.  Стана първият руски лауерат на американската премия  Kidscreen Awards в категорията Creative Talent. А авторитетната медия Animation Magazine постави „Маша и Мечока“ в списъка на проектите, които ще станат класика в бъдеще. Сериалът започнаха да излъчват големи телевизионни мрежи, като Cartoon Network, Cartoonito (Великобритания), KIKA (Германия), France TV, RAI (Италия), NBC Universal (Франция), ,Panda (Испания), Sony Music, големи медийни мрежи в цяла Азия…

Той е преведен на 43 езика и е в челните рейтинги на най-популярните детски телевизионни програми в света. Един от най-големите фенклубове на Маша е в мюсюлманска Индонезия. Германия също е една от първите 10 от 150-те страни, в които се представя сериалът. Милиони са феновете на „Маша и Мечока“  в Бразилия, Мексико и др. В град Бергамо, разположен в Северна Италия, е създаден цял увеселителен парк, на името на Маша.

Сериалът е дело на руската частна компания „Анимаккорд“. А заслугата да се появи е на Олег Кузовков, който е художествен ръководител на студията. В средата на 90-те години той е на почивка в Крим. И там, на черноморския плаж, е впечатлен от малко момиченце с неизчерпаема енергия. Нито родителите на детето, нито другите хора около него, са могли да си отдъхнат от този „малък ядрен реактор“ (така я кръщава Олег).

Днес за „Анимаккорд“ работят над 100-сценаристи, анимационни дизайнери, техници. За привлекателността на „Маша и Мечока“ допринасят и съвремените „инструменти“, с които той се създава. Така благодарение на 3D технологията козината на мечката  изглежда пухкаво мека, а самоварът заблестява в златисто. Прекрасен е и музикалния фон, който е наследил най-добрите традиции на знаменитите съветски сериали.

Невероятният успех на „Маша и Мечока“  породи в чужбина силен интерес и към други руски филмови продукти. Много популярен в чужбина стана „Фиксики“ (от англ. to fix – поправя)  – анимационен сериал за малки същества, които ремонтират счупена техника. Създаден е от  компанията „Аероплан“ по повестта на Едуард Успенски  „Гаранционни човечета“. За първи път се появи през 2010 г., като досега са заснети над 160 серии, както и няколко пълнометражни филма.  Само на рускоезичните  YouTube – канали има общо над 6.5 милиарда гледания.

Компанията  Tencent купи права от „Аероплан“ да излъчва „Фиксики“ на китайския пазар. На голям успех се радва сериала и в Южна Корея, в Латинска Америка, в Европа. През 2016 г. той официално бе включен и в американската образователна програма за малки ученици  Discovery Education. Сериалът е много полезен с това, че е не само интересен, но и образователен – той увлекателно въвежда децата в света на приборите и физическите явления.

Неговите създатели от студиото  „Аероплан“ непрекъснато го усъвършенстват и той става още по-привлекателен. Появяват се нови герои, графика, музика. Подобно на „Маша и Мечока“ и той се прави по технологията 3D (CGI) в московското студио на „Аероплан“. Общо по този проект се трудят над 100 сътрудника, от които аниматорите (тези, които оживяват персонажите), са около 20.  „Фиксики“ днес го гледат деца и възрастни в над 90 държави. А, когато един продукт е на световно равнище, то не закъсняват и печалбите – днес под лиценз на компанията се продават над 3000 продукта.

Руската анимация сега е в истински разцвет. Това се забелязва и в появата на нови студии – ако преди десетилетие те са били 20, сега са над 50.  Много популярни по света са и други руски анимационни сериала – „Три кота“, „Лео и Тиг“, „Мимишки“, „Смешарики“ и др. Те завоюват сърцата на милиони хора не само защото са красиви, забавни, увлекателни, но и защото учат децата – във време, когато расте извратеността във филмите, създавани най-вече от англосаксонските държави, на нормалност и на човещина.

Парадоксът е в това, че любимия на милиарди хора сериал „Маша и Мечока“ бе определен във Великобритания за част от руската държавна пропаганда. Талантливите му създатели от „Анимаккорд“ бяха обвинени, че позитивно представят образа на Русия в света. Така Мечока (неин символ) неправилно е представен като добър – той трябва да е ужасен, защото иначе Русия изглежда привлекателно, а това вече вреди на масовото съзнание.

Някой  си Антъни Глийс – професор от Бъкингамският университет, определи Маша като страховито, зло и противно създание. Според него тя е твърде напориста, с неприятен характер, а на всичко отгоре е и твърде решителна. „Няма да е преувеличение да кажем, че тя се държи по путински“, цитира професора британския The Times.

Трябва да си психично болен, невероятно глупав или просто много да ти е заплатено, за да твърдиш, че „Маша и Мечока“  не е филм за малки деца, а е инструмент за пропаганда. Впрочем талантливият екип на „Анимаккорд“ не е получил и стотинка от руската държава и затова няма как да бъде обвиняван във водене на държавна пропаганда. Неговият сериал е и пазарен продукт, който точно заради изключителните си качества носи на компанията огромни приходи. Това и позволява тя напълно да се самоиздържа. „Анимаккорд“ работи със знаменити фирми, като Ferrero, Metro, Chupa Chups, Orkla, Kinder Surprise и др., които купуват от нея правото да използват бранда на Маша и Мечока. На световните пазари се продават кукли с техните образи, DVD, книжки за разкрасяване, комплекти за викторини… Хиляди са артикулите – от продукти за хранене до канцеларски стоки, на които са изображенията на героите от сериала. През  през 2020 г. студиото спечели над 317 милиона долара само от продажба на стоки.

Създателите на знаменития сериал съзнават, че за да задържат върха, на който се намират, не трябва да се отпускат, а да развиват своя проект. И в средата на миналата година „Анимаккорд“ предложи на зрителите нов сезон във формата анимация 4К. Студиото  ще ни зарадва за Коледа-2022 година и със съвсем различен формат – 22-минутен „мини-филм“, предназначен за гледане от цялото семйство. Ще се появят и нови клипове с детски песни и др.

Направени с много обич, наситени с интересни и смешни истории руските анимационни сериали привличат  малки и големи. Те – за разлика от все повече западни детски филми, въвеждат децата ни в света на непреходните човешки ценности. С тях  те израстват като добри и отзивчиви, съпричастни към другите хора. А, когато пораснат, ще създават нормални семейства, в които децата им няма да казват „Родител 1“ и „Родител 2“, а мама и татко.

И ще бъдат щастливи.