Струва над 13 милиарда долара, само дето не работи

Струва над 13 милиарда долара, само дето не работи

https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/1909279/pub_5e6798791dd12f5e5cee52ac_5e679b6c15e73325d7634837/scale_1200

Една от най-големите информационни агенции в света – Bloomberg, публикува интересна статия на Антъни Капачио – репортер, специализиран по въпросите на отбраната. В нея той коментира сериозни трудности, пред които сега е изправен американския военно-морски флот( ВМФ). Става дума за очертаващ се провал по един от най-скъпите негови проекти – най-новият му самолетоносач „Джералд Форд“. Оказва се, че твърде  много системи на борда на този кораб са построени с нарушаване на нормативи, с прекомерни толеранси и не е сигурно дали ще са работоспособни в реална битка.

Проблем е и това, че скоро Америка ще попадне в сериозна криза точно със своите самолетоносачи, общо 11 на брой. От експлоатация ще бъде изваден „Нимиц“ (CVN 68), на  „Дуайт Айзенхауер“ (CVN 69) идва времето за пенсиониране, а „Роналд Рейгън“ (CVN 76) ще трябва да се отправи на  дългогодишен ремонт и презареждане. Но самолетоносачът „Джералд Форд“, който трябваше да влезе в действие още преди три години,  засега си остава една плаваща лаборатория. Или, ако ВМФ днес смята, че има проблеми с готовността на своите самолетоносачи, то със сигурност след няколко години ситуацията ще е още по-влошена.

 „Джералд Форд“ е не само  най-големият в света надводен кораб, но е и най-скъпият – той струва на американските данакоплатци около 13,2 милиарда долара. Предназначен е да носи около 100 летателни апарата – изтребители F/A-18E/F Super Hornet, F-35C, самолети за радиоелектронно противодействие EA-18G Growler, за далечно радиолокационно наблюдение E-2D Hawkeye, транспортни самолети  C-2 Greyhound, вертолети MH-60R/S и др. На борта му има и около 4,500 военнослужещи.

Но още при първите му изпитания бяха открити редица недостатъци. Така електромагнитните въздушни финишери реално приемат 25 вместо обещаваните 1500 самолета. Открити са сериозни пропуски в перспективните радиолокационни станции, специално създадени за най-новия самолетоносач. Проблеми се появиха и при преобразуването на енергията от ядрените реактори за  въртене на корабните гребни винтове.

https://www.trbimg.com/img-57cfbb12/turbine/sdut-f35-nimitz-aircraft-carrier-test-landing-takeoff-2014nov03

Три години след доставката на самолетоносача на Пентагона най-важните негови системи – за излитане и кацане на самолети, остават ненадеждни и се развалят твърде често. Капачио посочва, че Bloomberg News разполага с последни документи от тестовете за тяхната проверка, преди те да се появат в специален годишен доклад.

Според директорът, отговорен за провеждане на тези тестове – Робърт Белер, налице е „лоша или неизвестна надеждност на новите технологични системи, които са от критично значение за полетите“. При това само за системата за електромагнитно изстрелване Пентагона е заплатил  фантастичната сума от 3,5 милиарда долара. Проблематични са и усъвършенстваните устройства за задържане, което прави невъзможно да бъде реализирана основната функция на самолетоносача – да изпраща и посреща бойни самолети.

Оценката на Робърт Белер се основава на 3975 изстрелвания и кацания на самолети на „Джералд Форд“ по време на 11 изпитания в морето за периода от ноември 2019 г. до септември 2020 г. Системата за катапулт с електромагнитно задвижване по план е трябвало да работи 4166 „цикъла“, до пълният и отказ. Но тя е  издържала едва 181 цикъла – „доста под изискванията“, коментира Белер. И не само това – последното представяне на новата „Advanced Arresting Gear“ на този самолетоносач, която се използва за спиране на самолети при кацане и струва почти 1 милиард долара, също поражда „опасения за надеждността“. Много сериозни проблеми са възникнали и заради конструкцията (дизайна) на кораба. Тя определено ограничава „коригиращата поддръжка на оборудване под палубата по време на полетни операции“, пише Белер.

Все още не е решен и друг сериозен проблем – неработещите асансьори, които са необходими за повдигане на боеприпаси от долната палуба. Те е трябвало да са 11 и да са работили още по време на доставката на кораба през май 2017 г. Но едва през ноември миналата година 6 от тях са били годни за експлоатация. Останалите пет строителят – Huntington Ingalls Industries Inc., обещава да заработят след няколко месеца.

Заключението на екипа от експерти, проверили системите на „Джералд Форд“ е, че „низкото или неизвестно равнище на надеждност на най-новите технологични системи, които са от критично значение за полетите“ – електромагнитната система за пускане на самолетите и усъвършенстваният аерофиниш вероятно „негативно ще се отразят на способността на самолетоносача да осъществява бойни полети“.

 „Джералад Форд“ не е обикновен самолетоносач – той е своеобразен еталон за съвремените технологии, с които разполага днес Америка. Само дето те се оказват неработещи и „критични за полетните операции“. Провален може да е един от най-големите проекти на американския ВМФ – построяване на четири самолетоносача на обща стойност 57 милиарда долара, които трябва да заменят тези от клас „Нимиц“.

https://wpcdn.us-east-1.vip.tn-cloud.net/www.kusi.com/content/uploads/2017/10/15237364_G.jpg

„Джералд Форд“ е начало на реализация на стратегическа програма на САЩ – да разшири флота си от 287 кораба днес на 355 и след това на около 500 до 2045 г. Но факта, че вече трета година той не е боеспособен подсказва, че днешният  потенциал от научни, конструкторски, инженерни кадри на тази страна все повече се отдалечава от постиженията и в миналото.

Доста точно това изоставане характеризира самият президент Доналд Тръмп, който още през 2017 година заявява: „парната система е много надеждна, а електромагнитната – за съжаление, не е“. Една от причините за това е тяхното неимоверно усложняване – според президента трябва да си Алберт Айнщайн, за да работиш с тези нови технологии.

Ако внимателно следим това, което става сега в САЩ ще трябва да се съгласим с него. Все повече са доказателствата, че днешна Америка е в началото на своя залез. Едно от тях е това, което се случва със  самолетоносачите, които в миналото бяха символ на нейната мощ и изключителност. Те бяха  главният и фактор за оказване на желано въздействие върху „непослушни“ държави, средство за съхраняване на доминиращата и роля в света. Но, ако съдим по състоянието на супермодерния и „Джералд Форд“, това време безвъзратно вече отминава…