Ще сме здрави и ако по-малко седим

Ще сме здрави и ако по-малко седим

 

 

 

Ако се замислим ще установим, че по-голямата част от живота ни преминава в седене. То започва рано сутрин в делничния ден, когато се качваме в колата или в обществения транспорт по пътя до работата. Там най-често отново сядаме зад бюрото си. А когато се приберем у дома – пак сме в същото положение пред телевизора или лаптопа. Ей така си преминават повечето часове от денонощията ни – в седене.


Но има проблем: точно тази поза е твърде опасна за здравето ни. Изследвания сочат, че ако работим повече от десетилетие в седнало положение, се удвоява риска от раково заболяване на стомаха и на гърдата. Една от причините за това е повишаването на захарта в кръвта и нарушаването на процеса на отделяне на инсулин – два рискови канцерогенни фактора.

В организма ни протичат възпалителни процеси, които могат да провокират появата на тумори.
Особено опасен е седящият начин на живот за жената – колкото повече тя седи, толкова по-голям е риска да получи рак на гърдата и ендометриален карцином. Това показа изследване, продължило 25 години, на над 29000 шведки, на възраст между 25 и 64 години.


Да седим продължително това означава да ни навести остеохондроза (разрушаване на междупрешленните дискове, най-често в шийния и кръстния отдел на гръбначния стълб), мускулна дегенерация, хемероиди… И ако не вземем своевременно мерки, те така и ще си останат при нас и ще продължат да ни създават сериозни проблеми.

Седенето води до нарушаване работата на лимфатичната и венозна системи. Забавя се кръвопотока, а това води със себе си до хиподинамия – атрофиране на мускулите, които затлъстяват. В тъканите ни се натрупват отрови – оттам и видимата умора, отпадналост.
Когато седим продължително притока на кръвта към краката ни намалява.

Все повече хора на планетата се оплакват от нарушено кръвообръщение в краката. По данни на едно от най-авторитетните медицински издания – Lancet, ако в 2000 г. от атеросклероза на периферните артерии са се оплаквали 164 милиона души, то десет години по-късно те са надхвърлили 202 милиона!


Университет Дикин е само една от многото забележителности в Уарнамбоол, Австралия. Тук установиха още една опасност от продължителното седене: то води до тревожни разстройства. Известно е, че от това заболяване страдат над 27 милиона души на планетата. То се изразява в засилено сърцебиене, напрежение в мускулите, главоболие. Седящият начин на живот нарушава метаболизма в организма и увеличава стреса у човека.


Не на последно място продължителното седене негативно се отразява на мисленето ни за разлика от физическите движения, които стимулират мозъка ни. Експерти на Бостънският университет в продължение на две десетилетия са наблюдавали 1200 възрастни хора. Така са установили, че тези от тях, които активно са се движели, нямали проблеми с мозъка си.

Точно обратното, обаче, се е случило при тези, които са водили седящ начин на живот – те са били склонни към развитие на слабоумие.
Не случайно определят заседналия начин на живот като “тиха смърт”. Специалисти предупреждават: риска от преждевременна смърт при хората, които всеки ден седят продължително, нараства с над 40 на сто спрямо тези, които стоят прави.


Каролинският институт в Швеция е един от най-големите и реномирани университети в областта на медицината в Европа. Негови изследователи стигнаха до следния извод: да стоим прави е по-полезно, отколкото да се занимаваме със спорт. Според тях, колкото по-малко седим, толкова повече шансове имаме да живеем дълго.


Дори и всеки ден да отделяме по един час за физически упражнения това няма да ни спаси от негативните последици от седенето. Когато стоим мускулите ни се активират и излишното количество гликоза не се натрупва в кръвоносната система – усвоява се от мускулните тъкани. Тогава ние изгаряме за минута около една калория повече отколкото, ако седим.

Но ако сме в седяща поза повече от час то калориите, които поемаме, се превръщат в тлъстини, а не се използват за активиране на мускулите ни.
Не бива да се дразним, ако няма свободни места в обществения транспорт. Докато стоим ние ще укрепваме здравето си, за разлика от напористите образи, които летят към всяка зърната свободна седалка.


Затова трябва да предпочитаме стоенето пред седенето. Със сигурност то ще ни предпази от немалко заболявания.