Ще успяваме, ако не замръзнем

Ще успяваме, ако не замръзнем

http://enterprise-magazine.com/wp-content/uploads/2015/03/Mar2015-CNG-Zenbanx-IzabelaHabur-i35256002-358x271.jpg

Има една простичка истина, която нерядко забравяме: ще оцеляваме в този свят, ако се приспособяваме към промените, които текат в него – непрекъснато. Пропускаме я не само ние, простосмъртните, но и къде по-надарени хора от нас.
Хенри Форд несъмненно е един от най-големите предприемачи в човешката история. Името му свързваме със създаването на движещата се поточна линия и масовото производство, залегнали в основата на Втората индустриална революция. През 1920 г. заводите му произвеждат автомобил “Форд Т” всяка минута. Хенри е невероятно богат и бизнеса му се развива блестящо – съвсем нормални предпоставки, човек да загуби връзка с реалността. Той престава да следи и да анализира това, което се случва на пазара и най-вече в главите на потенциалните му купувачи. Така пропуска нещо съществено: те неусетно са се променили и са станали други. Търсят не просто разнообразие, но най-вече сами да решават, каква точно кола ще купят. Хенри, обаче, упорито продължава да им предлага своя “Форд-Т”. Във всякакъв пожелан от клиента цвят, стига той да е черен.
Но това, което не вижда Хенри, го забелязва един новопръкнал се автопроизводител – Алфред Слоун, шеф на “Дженеръл Мотърс”. И излиза на пазара не с един автомобил, а с цели пет модела – “Шевролет”, “Олдсмобил”, “Понтиак”, “Буик”, “Кадилак”. Като цвета го определя клиента. Той предоставя на хората не просто средство за придвижване, а нещо много повече – това, което те вече страстно желаят: право на собствен избор. И отнася Форд…
Около век е минал от тези събития. Но промените в света, който ни обкръжава не са спрели, а точно обратното – те се увеличават, задълбочават, ускоряват.
Различни проучвания показват, че за много хора живота днес е по-труден, отколкото е бил преди 40 години например. Вярно, повече са възможностите за информиране, за забавления, пътешествия, за харчене на пари.

https://cdn.lifehacker.ru/wp-content/uploads/2017/07/tel_1499173179-1600x800.jpg

Но липсва онова, което са имали по-възрастните – стабилно работно място и свързаната с него увереност в утрешния ден, далеч по-лесен достъп до жилище, поносими лихви по кредити… Днес близо половината от младите хора в развитите страни са подложени на силен стрес, срещу 15 на сто преди 40 години.
Моделът, следван от по-възрастните поколения и внушаван от много от тях на младите – добрата работа е постоянната работа на едно място до пенсионирането ти, безвъзвратно си заминава. Експерти прогнозират, че в следващите две десетилетия основният ръст на работни места се очаква в малкия бизнес – хората ще се трудят в неголеми собствени фирми, където ще изпълняват различни краткосрочни поръчки. А ще ги реализират предимно чрез онлайн платформи – като Etsy например, на която сега се продават продукти ръчна изработка. Това ще доведе до появата на нови пазарни ниши – лични професионални треньори, консултанти по ориентиране на пазара, агенции за намиране на подизпълнители и пр.
Нашето време отново потвърждава древното правило, че няма нищо сигурно, особено във времена на преход. А точно това сега се случва – преход от Трета към Четвърта индустриална революция. В такива периоди винаги се раждат и твърде много надежди, има не само песимизъм, но и невероятен оптимизъм. Онова, което недостига най-вече е реализъм, прагматизъм. Още един пример от епохата на Втората индустриална революция и автомобилната индустрия: през 1895 година в САЩ са основани над 500 автомобилни компании. Техните собственици определено са били не само ентусиасти, но и твърде големи фантазьори: три десетилетия по-късно от тях са оцелели само 5 или 99 на сто са фалирали. Причината за това е, че те не са успели да се адаптират към динамиката на тогавашните промени – в света на пазара и в потребностите на хората.

Нищо ново под слънцето. Поколението иГен (iGen – internet generation) наричат хората, родени след 1995 г. Те са израснали със смартфоните и бурния възход на социалните мрежи. Психолози и социолози, които ги наблюдават установяват, че на тях им липсва емпатия, лесно се разконцентрират и са способни да се съсредоточават за не повече от 8 секунди. Лишени са от критично мислене, не са инициативни, безпомощни са, ако нямат точни инструкции. iGen не са способни да се адаптират към динамично променящи се ситуации, към различни предизвикателства и кризи. В сравнение с предшестващи поколения те са по-неуверени в себе си, с по-ниско самочувствие.
Експерти твърдят, че iGen са песимисти по отношение перспективите на своята професионална кариера. И има защо да гледат несигурно към задаващото се бъдеще. Като изключим неголямата група от избранници на съдбата, които ще просперират благодарение на принадлежността си към привилигеровани олигархични среди, всички останали ще трябва да решаваме две главни задачи. Първата е да откриваме различни поръчки, които биха ни донесли прилични доходи в близкото бъдеще. А втората е непрекъснато да обогатяваме знанията, уменията и навиците си, за да сме в състояние да ги изпълняваме. Със сигурност скоростта на промените ще изисква от нас непрекъснато да овладяваме нови компетентности за справяне с непознати задачи. Образованието до живот няма да е просто красив лозунг, а ключов фактор за оцеляването ни.
Особено полезни ще са качества, като пластичност, гъвкавост, комуникативност, мобилност, инициативност, креативност… Проучване, осъществено сред 2000 преподаватели от най-добрите университети на САЩ, Великобритания, Германия и Япония сочи: шанс утре ще имат хора, способни да работят нестандартно, любопитни, критични и готови към промени.

https://o.aolcdn.com/images/dims?thumbnail=1200%2C630&quality=80&image_uri=https%3A%2F%2Fs.aolcdn.com%2Fdims-shared%2Fdims3%2FGLOB%2Fcrop%2F5760x3621%2B0%2B77%2Fresize%2F1200x754%21%2Fformat%2Fjpg%2Fquality%2F85%2Fhttps%3A%2F%2Fs.aolcdn.com%2Fhss%2Fstorage%2Fmidas%2F2dce2fcb6fa0ab4ab99ee2ac85ccd3cf%2F202665092%2Fstock-photo-euphoric-woman-watching-her-smart-phone-in-a-train-station-while-is-waiting-270938732.jpg&client=amp-blogside-v2&signature=dd4c34b1a9a366e1918ecf697075fb122dc788ab

От всеки един от нас ще се очаква да проявяваме интерес към най-различни области – от дизайн до финанси (т.н. хибридни знания). Да развиваме у себе си способности, които ще ни помагат да прогнозираме нововъзникнащи потребности на хората. Да съумяваме да намираме необичайни решения на непознати проблеми.
Необходимостта от постоянна адаптация към промените ще ни я наложи не някое министерство, а самия живот. Той ще става тепърва още по-сложен, комплексен, а това, което ще се случва в него, ще е още по-трудно за прогнозиране. Перспективите на имитаторите на дейност, които толкова често срещаме навсякъде, никак не са розови. Тъй като ангажиментите ни ще бъдат краткосрочни и мимолетни, то е достатъчно веднъж да се “издъним” с поета задача, за да престанат да ни търсят повече. За това ще работят активно и социалните мрежи, които ще тиражират светкавично нелоялно поведение на конкретен производител например.
Излиза, че трябва отсега да се готвим за това, което се задава, защото няма кой друг да го направи, освен нас. И колкото по-рано съзнаем тази простичка истина, толкова по-светло и радостно ще ни е в задаващото се бъдеще.
Което ще дойде много по-скоро, отколкото си представяме или ни се иска да се случи.